Søfartsorgan overvejer at indføre CO2-beskatning
![Foto: Charlotte De La Fuente/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13446168.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20130826-023128-pf-1920x1081we.jpg)
En særlig skat på udledningen fra traditionelt skibsbrændstof er længe blevet diskuteret, og nu er IMO, International Martime Organization, søfartsorganet under FN, på vej med sit forslag. Det skriver Wall Street Journal.
Søfartsorganisationen, der står for at regulere shippingindustrien, lægger op til en CO2-skat på 100 dollar per ton, der udledes. Det skal ifølge IMO kunne indbringe over 1000 mia. dollar over de næste tre årtier, skriver Wall Street Journal med henvisning til en undersøgelse fra Verdensbanken.
A.P. Møller-Mærsk med topchef Søren Skou i spidsen har tilbage i juni foreslået, at niveauet for den særlige skat skal være på 150 dollar per ton CO2. Han foreslog en gradvis indfasning frem mod 2025, hvor skatten starter på 50 dollar per ton.
Forslaget fra Søren Skou blev annonceret forud for et møde i IMO. Emnet har fået nyt liv efter nye møder i oktober og skal diskuteres igen senere i november.
IMO har været under pres længe
En skat på udledningen skal indføres for at få skibsindustrien til i stedet at satse på mere bæredygtige brændstoftyper samt at sikre investeringer i produktionsapparatet og tilgængelighed.
CO2-skatten er et varmt emne i industrien, og IMO har længe været under pres fra både regeringer og flere store rederier, som har opfordret til en hurtigere grøn omstilling af industrien.
IMO har en målsætning om, at udledningen fra skibsindustrien skal være halveret senest i 2050, når man sammenligner med niveauet for 2008. For nylig opfordrede en lang række virksomheder og lande til at hæve målsætningen. Det skete i forbindelse med klimatopmødet COP26 i Glasgow.
Søfartsorganet har 175 medlemslande, som skal nå til enighed.
Mærsk forpligter sig til at bruge nye teknologier i klimakampen
Mærsk-topchef om "skræmmende" ny klimarapport: Vi skal have mere fart på