Kinesisk Mærsk-konkurrent køber sig ind i Hamburgs havn efter strid i tysk regering

Kinesiske Cosco sikrer sig andel i containerterminal i Hamburg efter kompromis i tysk regering, siger kilder.
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den tyske regering indgår et kompromis med det kinesiske rederi Cosco, der ønsker at overtage en stor aktieandel i en containerterminal i havnen i Hamburg. Det oplyser kilder tæt på regeringen ifølge nyhedsbureauet dpa.

Der har været betydelig politisk modstand mod aftalen, der vedrører kritisk infrastruktur.

Den kinesiske rederigigant Cosco, der er en stor konkurrent til Mærsk, havde ønsket at overtage en ejerandel på 35 procent i containerterminalen Tollerort. Men det er er nu blevet reduceret til 24,9 procent. Det er sket efter pres fra den tyske koalitionsregering, siger kilderne.

Aftalen er indgået en uge før, den tyske forbundskansler, Olaf Scholz, tager på besøg i Kina. Det er det første besøg i Kina, som en europæisk leder tager på siden 2019.

Modstand fra partier i regeringen

En af de vigtigste kritikere har været økonomiminister Robert Habeck fra partiet De Grønne. Han mener, at man så vidt muligt bør undgå Kinas investeringer i kritisk infrastruktur.

Cosco, der ejes af den kinesiske stat, søgte oprindeligt om at få en aktieandel på 35 procent, og det ville automatisk være sket, hvis ikke regeringen havde blandet sig.

Forbundskansler Scholz er tidligere overborgmester i Hamburg. Han har støttet salget til Cosco og ofte gentaget, at stærke handelsforbindelser med Kina er vigtige.

Den tredje partner i koalitionsregeringen, De Frie Demokrater, har ligesom De Grønne været meget kritisk over for at afhænde containerterminalen til Kina. Partiet har med henvisning til sikkerheden truet med et veto mod aftalen.

Regeringen er pinligt bevidst om, at Tyskland har brændt fingrene i forhold til russisk gas og den russiske indflydelse på tysk energipolitik. I dag står det klart, at Rusland har brugt afhængigheden af gas som et politisk og økonomisk våben mod Tyskland og Europa.

”Scholz’ argument, at dette er et rent kommercielt projekt, er en fatal påmindelse om de daværende erklæringer om Rusland og Nord Stream,” siger De Grønnes leder af Europa-udvalget i Forbundsdagen, Anton Hofreiter, ifølge AFP.

Hamburgs havn er Europas tredjetravleste containerhavn. Den sikrer varer til store dele af det nordlige og centrale Europa.

Cosco-indtog i Hamborg-terminal er blevet en brandvarm sag i den tyske regering

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også