FN-chef beder Musk sikre menneskerettigheder på Twitter

Twitter må forstå de skader, der er forbundet med platformen, siger Türk. Carlsberg stopper Twitter-reklamer.
Foto: Constanza Hevia/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Constanza Hevia/AFP/Ritzau Scanpix
Ritzau

FN’s højkommissær for menneskerettigheder, Volker Türk, opfordrer Twitters nye ejer, Elon Musk, til at ”sikre, at menneskerettigheder står centralt” på det sociale medie.

Musk fyrede fredag halvdelen af de 7500 ansatte hos Twitter. Blandt dem en afdeling, der har ansvar for menneskerettigheder.

Det beskriver Türk ifølge Reuters som en ikke ligefrem ”opmuntrende start”.

”Som alle selskaber må Twitter forstå de skader, der er forbundet med dets platform, og tage skridt for at håndtere dem,” skrev menneskerettighedschefen lørdag i et åbent brev til Elon Musk.

”Respekt for vores fælles menneskerettigheder bør udgøre et rækværk for brug og udvikling af platformen. Kort sagt opfordrer jeg dig til at sikre, at menneskerettigheder står centralt i forvaltningen af Twitter under din ledelse,” skriver Türk.

Musk har begrundet massefyringerne med, at Twitter har oplevet ”et massivt fald i indtjeningen på grund af aktivistgrupper, der presser annoncørerne”.

”Det, selv om intet har ændret sig med at moderere indholdet, og vi gjorde alt, hvad vi kunne, for at gøre aktivisterne tilfredse,” skrev Musk fredag på Twitter.

”Der er desværre ikke noget valg, når selskabet mister over fire millioner dollar om dagen,” lød det fra Musk.

Efter Musks overtagelse af Twitter har Carlsberg meldt sig blandt de store virksomheder, der suspenderer deres reklamer på Twitter. Det skriver Financial Times og Finans.dk lørdag. Det er ikke umiddelbart oplyst, hvad årsagen er til Carlsbergs beslutning.

”Vi har bedt vores marketinghold om at stoppe med reklameaktiviteter, og vi følger situationen nøje,” siger en talsperson for Carlsberg til Finans.dk.

Tidligere har multinationale selskaber som Volkswagen og General Motors besluttet sig for at stoppe med at reklamere på Twitter.

Ifølge Financial Times er nogle af dem bange for, at en bølge af hadsk tale og fejlinformation vil oversvømme det populære medie efter Elon Musks overtagelse.

Senatsudvalg kræver redegørelse fra Twitter efter hackerangreb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også