Maritime virksomheder sukker efter udenlandsk arbejdskraft

Behovet for udenlandsk arbejdskraft er ved at være akut, og virksomheder må allerede nu sende ordrer til udlandet, lyder det fra Danske Maritimes direktør Jenny Braat.
Foto: Danske Maritime
Foto: Danske Maritime

Der er nogle af de gamle travere, og så er der også nyt indhold i regeringens forslag til en finanslov for 2019. I alt fald hvis man ser den med de blå briller, som de maritime virksomheder i Danmark har på.

Og så er der nok især ét forslag, der vækker interesse og en vis tilfredshed hos både Danske Rederier og Danske Maritime.

Herunder er et udpluk af de forslag, der har maritimt indhold:

  • Søfartsstyrelses budget mindskes med 19,6 mio. kr. ift. 2018 og forventes i de kommende år gradvist at falde fra nuværende niveau på 300,5 mio. kr. til 280,9 mio. kr. i 2022. Det er en videreførelse af tidligere beslutninger. 
  • Pulje på 1 mio. kr. fordelt over to år (2019 og 2020) til at styrke optaget på de maritime uddannelser.
  • Udspil om international rekruttering, der kan være med til at tiltrække veluddannet international arbejdskraft. 
  • Tilskud til de maritime uddannelsesinstitutioner falder gradvist fra 104,5 mio. kr. i 2018 til 96,3 mio. kr. i 2022.  De maritime uddannelsesinstitutioner dækker over de maritime uddannelser/institutioner, skoleskibe, efteruddannelse, praktikpladstilskud mm. 
  • Regeringen vil prioritere oprensning mv. i og ved Esbjerg Havn samt i øvrige indsejlinger, bassiner og sejlløb med statslige forpligtelser, herunder Lynæs Renden. Desuden styrkes opmålingsindsatsen i de statslige indsejlinger, sejlløb og bassiner.  Der afsættes 19 mio. kr. i 2019 og 18 mio. kr. årligt i perioden 2020-2022.
  • Der afsættes 0,5 mio. kr. årligt i 2019-2022 til fonden bag Motorfabrikken Marstal til etablering af et maritimt iværksætterhus.

Ikke mindst udspillet om "international rekruttering", altså at det er uikompliceret at hente arbejdskraft uden for Danmarks grænser og herunder i lande uden for EU, bliver modtaget positivt af det blå erhvervsliv.

Ordrer går til udlandet

"Der er behov for udenlandsk arbejdskraft. Der mangler arbejdskraft rundt omkring i dag, der gør det nødvendigt for flere af vores medlemsvirksomheder at udlicitere ordrer til udlandet. Det vil kun blive værre fremover. Tyskland er indstillet på at åbne for arbejdskraft fra udlandet, vi er nødt til at gå samme vej," siger adm. direktør i Danske Maritime Jenny Braat til ShippingWatch.

Hos Danske Rederier deler man bekymringen.

"Det er vigtigt, at Danmark har adgang til kvalificeret arbejdskraft, så vi fremadrettet kan sikre attraktive vækstrater i samfundet. Allerede nu ser vi mangel på arbejdskraft i Det Blå Danmark, hvorfor det er glædeligt, at regeringen i finanslovsforslaget har fokus på at styrke den internationale rekruttering," siger Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danske Rederier i en kommentar på organisationens hjemmeside.

Udover behovet for udenlandsk arbejdskraft hæfter Jenny Braat sig ved behoved for uddannelse af tekniske medarbejdere, hvor antallet af lærlinge går den gale vej. Det gælder bl.a. for smede og montører. Samtidig håber hun på, at den ene milliard kroner, som er afsat til "renere luft", vil komme skibsfarten til gode.

Find hele forslaget til Finansloven for næste år her.

Denne artikel er leveret af vores søstersite ShippingWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også