Grundfos-topchef: Uden FN's verdensmål når kaffen aldrig at blive hældt op

Når Grundfos forsøger at lirke nye markeder op ved at indgå partnerskaber med NGO'er, er det ofte en fordel at have FN's verdensmål med under armen. Uden verdensmålene vil et møde om konkrete projekter nemlig slutte, inden kaffen overhovedet er hældt op, siger Mads Nipper, adm. direktør i Bjerringbro-virksomheden.
Mads Nipper, adm. direktør i Grundfos, ser god muligheder for at lade forretning på baggrund af FN's verdensmål. | Foto: Ritzau Scanpix/Tobias Nicolai
Mads Nipper, adm. direktør i Grundfos, ser god muligheder for at lade forretning på baggrund af FN's verdensmål. | Foto: Ritzau Scanpix/Tobias Nicolai

Hvis man har fulgt med i de danske håndboldherres vej mod VM-guldet i det halvtriste januarvejr, har man måske lagt mærke til, at banderne har været plastret til med Grundfos-reklamer, når håndbolden er kastet i mål seks og 13 gange.

Det er sket for at sætte spot på FN's verdensmål nummer seks og 13, som handler om at sikre rent vand og sanitet samt at øge klimaindsatsen.

Ifølge Mads Nipper, adm. direktør i Grundfos, er der gode muligheder for dansk erhvervsliv i at tage FN's i alt 17 verdensmål til sig til at drive forretning.

Det siger han i kølvandet af en ny rapport fra Udenrigsministeriet og Erhvervsministeriet, der vurderer, at dansk erhvervsliv står foran et forretningspotentiale på 400 mia. kr. frem mod 2030, hvis danske virksomheder formår at komme ind på særligt udviklingsmarkeder med FN's verdensmål i hånden.

"Vores arbejde med FN's verdensmål handler ikke bare om filantropi. 400 mia. kr. er mange penge. Det er ikke bare en mulighed for danske virksomheder, det er også en pligt at gøre noget," siger Mads Nipper til PolicyWatch.

Har gang i flere verdensmåls-projekter

Grundfos-topchefen fortæller, at pumpevirksomheden fra Bjerringbro arbejder med en række projekter i samarbejde med forskellige NGO'er, som skal sparke døre ind til nye forretningsområder samtidig med at FN's verdensmål kan komme et skridt tættere på at gå fra en ambition til en realitet.

"Vi arbejder sammen med diverse NGO'er, der bl.a. arbejder med at bringe vand til steder i verden, hvor de ikke har det i dag. Der er 800 mio. mennesker, der ikke har adgang til rent drikkevand. De kan ikke betale for vores løsninger. Så der skal være nogen med, der kan arbejde med os. Hvis det her ikke bare skal være et filantropisk projekt for os, skal vi arbejde vi sammen med diverse NGO'er," siger Mads Nipper og fortsætter:

"Blandt andet World Vision, der er en stor amerikanskbaseret NGO. De har store donorer, som bidrager økonomisk til at løse nogle af de her problemer. Alene i Kenya har World Vision over 800 mand. Vi har 12 mand. Men de mangler nogen, der rent teknologisk kan løse konkrete problemer og ikke bare sender et eksportkatalog af sted til en køber. Vi sætter nogle af vores dygtigste folk sammen med dem og finder ud af, hvad den rigtige løsning er."

"Vi tjener ikke ret meget"

Grundfos er primært ejet af Poul Due Jensen Fonden, og Mads Nipper erkender, at virksomheden dermed kan tillade sig at have andet end kolde kontanter for øje, når det kommer til at føre FN's verdensmål ud i livet. Men Mads Nipper fastholder, at der stadig skal være en forretning i det for virksomheden, men at det godt kan gå hånd i hånd med FN's verdensmål.

"Vi tjener ikke ret meget på det, men vi tjener penge på det."

Hvis I ikke tjener så mange penge på det, handler jeres arbejde med FN's verdensmål så alligevel mere om filantropi end forretning?

"Nej, det gør det ikke. Enhver rigtig langsigtet investering er man nødt til at tro på. Så når vi kigger fem eller ti år længere frem, vil de her samfund have udviklet sig. Når de får adgang til vand, så kan de begynde at drive virksomheder, de kan starte små landbrug og de har bedre livsbetingelser generelt. Når der så står Grundfos over det hele, vil vi have en unik position til at drive mere forretning og formentlig også mere profitabel forretning."

Men når jeg sidder og ser håndbold og kan se på banderne, at Grundfos går op i verdensmål nummer seks og 13, så tænker jeg, at det handler om ren imagepleje fra jeres side. Er det ikke det?

"Jo, det er det også, men det handler ikke kun om imagepleje."

Men hvor meget fylder imageplejen og filantropi i det samlede billede, og hvor meget handler om at drive forretning?

"Jeg vil sige det på den måde, at hvis jeg havde haft en kontrakt hos Grundfos, der sagde, at jeg skulle skabe så gode resultater som muligt de næste tre til fem år, så havde jeg ikke rørt ved det her projekt. Men vi er enormt privilegeret ved at have en ejerfond, som tænker årtier frem og ikke kvartaler frem."

Kaffen vil slet ikke blive hældt op

Foruden projekter i Kenya arbejder Grundfos også på et andet projekt i Indien, som skal være med til at opfylde FN's verdensmål. Her vil virksomheden forsøge at udskifte dieseldrevne dykpumper, som sikrer vand i landet, til mere energivenlige pumper.

"Jeg har ingen idé om, hvor profitabelt det bliver for os. Men hvis vi får en god position i Indien, så er jeg overbevist om, at der er en stor forretning i det. Og det vil give et gigantisk bidrag til at løse vand- og klimaproblemer. Så vi bruger verdensmålene til at se, hvor mulighederne ligger."

Kan man sætte beløb på, hvor meget jeres omsætning bliver øget, fordi I bruger FN’s verdensmål til at komme ind på nye markeder?

"I forhold til nye markeder er det ærlige svar, at det ikke er mange, mange mio. kr. Jeg vil tro, at det for os er et tocifret millionbeløb. For en koncern, der omsætter for 26 mia. kr. er det jo ikke alverden. Men hvis vi f.eks. lykkes med vores Indien-projekt og initiativer i Ghana, hvor vi laver nye løsninger til deres vandforsyning, så bliver det lynhurtigt et trecifret millionbeløb."

Er det dit indtryk, at det er nemmere at indgå de her partnerskaber med f.eks. World Vision, fordi I kan komme og sige, at I arbejder for FN’s verdensmål nummer seks, det gør de også, og så kan I arbejde sammen om et projekt i Uganda for eksempel?

"Ja, det er fuldstændig afgørende. Man skal ikke bare sige det, man skal faktisk også mene det. Hvis vi kom og sagde til en NGO, at vi gerne ville sælge nogle pumper, og vi skal minimum have 40 pct. dækningsgrad på det, så vil kaffen slet ikke nå at blive hældt op til det møde, inden det var slut igen. Vi har faktisk et oprigtigt ønske om at gøre en forskel, men vi er også ærlige omkring, at vi også gerne vil tjene penge på det. Det behøver ikke være de mest profitable forretninger – specielt ikke når det handler om nye markeder," siger Mads Nipper.

Minister øjner milliardregn over danske virksomheder med FN's verdensmål 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også