PolicyWatch

Nye hvidvasksregler rammer kunder på jagt efter ny bank

Nye lovkrav gør det sværere for erhvervskunder at skifte bank, fordi bankerne skal stille flere spørgsmål, når kunderne tages ind.

Foto: PR

Bankerne skal som følge af nyt hvidvaskdirektiv stille flere spørgsmål til folk, der vil være kunder i banker, og det besværliggør processen for såvel kunder som bankerne. Det skriver Børsen.

Avisen har talt med en ejer af en kjoleforretning, der beretter om en omstændig proces for at blive kunde i Danske Bank. Men Niels Bang-Hansen, chef for danske erhvervskunder i Danske Bank, fortæller, at det er nødvendigt for at følge reglerne: 

"Det er helt afgørende for os, at en ansøger om en erhvervskonto kan legitimere sig selv og vise, at der bliver drevet en legitim forretning. Det kræver svar på en række spørgsmål, og derfor kan det godt tage tid at onboarde kunder," skriver han i et mailsvar og understreger, at banken bestræber sig på, at det går hurtigt.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Midtjylland åbner hospitaler for at fastholde spin-outs

Region Midtjylland inviterer life science-virksomheder ind på regionens hospitaler for at afprøve produkter og ideer i en tidlig fase. Det sker især for at fastholde de mange spin-outs fra Aarhus Universitet, som ellers ofte etablerer sig uden for regionen.

Kollerup om konkurrencerapport: "Alarmerende læsning"

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har selv bestilt den rapport om konkurrencen i banksektoren, som han nu kalder alarmerende læsning. Hvad der skal ske på området, har han ikke umiddelbart noget svar på, oplyser han i et skriftligt svar.

Finansforbundet afviser kritik af høje lønninger i bankverdenen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påpeger i ny rapport, at bankbranchen er i top, hvad angår andelen af lønnen, der ikke kan forklares med uddannelse eller erfaring. Det kan være indikation på ineffektiv konkurrence, mener styrelsen. Finansforbundet er uenig i påstanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier