PolicyWatch

Regeringen åbner digital pengekasse til mindre virksomheder

Det er nu muligt for små og mellemstore virksomheder at få støtte til digitalisering og e-handel via ny pulje. Det er en unik chance for at få sat skub i den digitale udvikling, mener Dansk Industri.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K).

Fredag åbner regeringen op for en pengekasse med 25 mio. kr., som skal hjælpe små og mellemstore virksomheder med at få gang i digitalisering og e-handel.

Hver enkelt virksomhed kan i SMV:Digital, som ordningen hedder, søge om hjælp til at købe privat rådgivning om digitalisering, e-handel og e-eksport for op til 100.000 kr.

"Det er en helt unik chance for at få sat skub i den digitale udvikling, og det er der hårdt brug for i de små og mellemstore virksomheder i Danmark," udtaler DI Handels branchedirektør Annette Falberg i en pressemeddelelse.

Dansk Industri gennemførte sidste år et pilotprojekt om den form for rådgivning, virksomheder kan få støtte til, og erfaringerne er, at det gør en markant forskel.

"Danske virksomheder eksporterer mindre via nettet end virksomhederne i mange andre EU-lande. Og danske SMV’er er mindre digitale end de større virksomheder. Mange af dem har brug for en hjælpende hånd," lyder det fra Annette Falberg.

"Derfor er vi glade for initiativet fra regeringen. Virksomhedernes kunder ude i verden forventer mere effektivitet, højere service og at de nemt kan købe varerne på nettet," tilføjer hun.

Udsigt til stor fortjeneste

En analyse fra DI Handel viser, at virksomheder, der digitaliserer, har e-handel og eksport i gennemsnit tjener tre gange mere pr. medarbejder end andre virksomheder.

"Derfor opfordrer vi kraftigt SMV’erne til at sende en ansøgning af sted til SMV:Digital," udtaler Annette Falberg.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) præsenterede ordningen tilbage i september sidste år, og i den forbindelse udtalte han, at det er "vigtigt at de danske virksomheder følger med, ellers risikerer de at tabe salg til udenlandske konkurrenter."

"Via e-handelscentret kan de små virksomheder for eksempel få hjælp til at finde frem til den rigtige webshopløsning eller bruge data fra deres eksisterende webshop til at målrette deres online salg," lød det fra Rasmus Jarlov i september.

En analyse lavet af DI Handel viser, at danskerne købte varer på udenlandske webshops for 34,5 mia. kr. i 2016. Omvendt har danske virksomheder kun solgt varer på webshops til udlandet for 6,5 mia. kr. i samme periode. Dermed er den danske e-handelsbalance markant i underskud.

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier