Facebooks nye regler for politiske annoncer kan ramme virksomheder

De strammere regler for politisk annoncering på Facebook, der skal modvirke spredning af misinformation, kan også få konsekvenser for danske virksomheder, der indrykker annoncer med et politisk tilsnit.
Foto: Eric Baradat/AFP/Scanpix Ritzau
Foto: Eric Baradat/AFP/Scanpix Ritzau

Medlemmer af Dansk Erhverv er på et møde med Facebook blevet informeret om de nye spilleregler for politisk annoncering, som det sociale netværk har rullet ud i Danmark i maj op til valgene til Folketinget og Europa-Parlamentet. Det skriver Finans.

Facebook har strammet reglerne for politisk annoncering som en del af indsatsen mod spredning af misinformation og påvirkning af valg. Men reglerne gælder alle annoncer med et politisk snit - også fra virksomheder eller organisationer, lyder det fra Facebook-chef. Det mærkede Superbrugsen bl.a., da en videoannonce med budskabet ”Vi sparer 900 tons plast om året”, blev kategoriseret som en politisk reklame.

"Det kommer nok bag på mange virksomheder, at de her regler rammer alle, som indrykker annoncer med et politisk og samfundsmæssigt tilsnit. For eksempel bæredygtighed eller transport. Så skal vi registrere det, og alle de annoncer vil være synlige i et annoncearkiv," siger Martin Ruby, der er chef for public policy hos Facebook i Norden og Benelux.

De nye regler skal generelt sikre mere åbenhed om annonceringen på Facebook, og betyder bl.a., at reklamer med politiske budskaber vil blive gemt i et arkiv, alle kan søge i. Det vil også fremgå, hvor mange penge, der omtrent er brugt på at få budskabet ud, og hvem der i brede træk (f.eks. køn og alder) bliver eksponeret for annoncen.

Denne artikel er leveret af PolicyWatchs søstermedie MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også