PolicyWatch

Facebooks nye regler for politiske annoncer kan ramme virksomheder

De strammere regler for politisk annoncering på Facebook, der skal modvirke spredning af misinformation, kan også få konsekvenser for danske virksomheder, der indrykker annoncer med et politisk tilsnit.

Foto: Eric Baradat/AFP/Scanpix Ritzau

Medlemmer af Dansk Erhverv er på et møde med Facebook blevet informeret om de nye spilleregler for politisk annoncering, som det sociale netværk har rullet ud i Danmark i maj op til valgene til Folketinget og Europa-Parlamentet. Det skriver Finans.

Facebook har strammet reglerne for politisk annoncering som en del af indsatsen mod spredning af misinformation og påvirkning af valg. Men reglerne gælder alle annoncer med et politisk snit - også fra virksomheder eller organisationer, lyder det fra Facebook-chef. Det mærkede Superbrugsen bl.a., da en videoannonce med budskabet ”Vi sparer 900 tons plast om året”, blev kategoriseret som en politisk reklame.

"Det kommer nok bag på mange virksomheder, at de her regler rammer alle, som indrykker annoncer med et politisk og samfundsmæssigt tilsnit. For eksempel bæredygtighed eller transport. Så skal vi registrere det, og alle de annoncer vil være synlige i et annoncearkiv," siger Martin Ruby, der er chef for public policy hos Facebook i Norden og Benelux.

De nye regler skal generelt sikre mere åbenhed om annonceringen på Facebook, og betyder bl.a., at reklamer med politiske budskaber vil blive gemt i et arkiv, alle kan søge i. Det vil også fremgå, hvor mange penge, der omtrent er brugt på at få budskabet ud, og hvem der i brede træk (f.eks. køn og alder) bliver eksponeret for annoncen.

Denne artikel er leveret af PolicyWatchs søstermedie MediaWatch.

Mere fra PolicyWatch

Midtjylland åbner hospitaler for at fastholde spin-outs

Region Midtjylland inviterer life science-virksomheder ind på regionens hospitaler for at afprøve produkter og ideer i en tidlig fase. Det sker især for at fastholde de mange spin-outs fra Aarhus Universitet, som ellers ofte etablerer sig uden for regionen.

Kollerup om konkurrencerapport: "Alarmerende læsning"

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har selv bestilt den rapport om konkurrencen i banksektoren, som han nu kalder alarmerende læsning. Hvad der skal ske på området, har han ikke umiddelbart noget svar på, oplyser han i et skriftligt svar.

Finansforbundet afviser kritik af høje lønninger i bankverdenen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påpeger i ny rapport, at bankbranchen er i top, hvad angår andelen af lønnen, der ikke kan forklares med uddannelse eller erfaring. Det kan være indikation på ineffektiv konkurrence, mener styrelsen. Finansforbundet er uenig i påstanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier