PolicyWatch

Hårdere beskatning af biogas bremser den grønne omstilling

Hos Nature Energys konkurrent, Eon, tilslutter man sig koret og kræver et gennemsyn af afgifterne for biogas. Det er helt tosset, at der er flere afgifter på CO2-neutral biogas, end der er på diesel, siger markedsreguleringschef Peter Bjerregaard. Skatteminister vil lytte til branchens forslag.

Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

I disse dage er Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen i Bruxelles for at undersøge mulighederne for at forbyde et salg af benzin- og dieselbiler i Danmark.

Men i dag er det omkring 20 pct. dyrere at køre på CO2-neutral biogas end på diesel, hvilket er "fuldstændig tosset."

Det siger markedsreguleringschef for Eon, Peter Bjerregaard, der dermed bakker Nature Energys kritik af den nuværende afgiftspålæggelse af biogasdrevne køretøjer op.

"I dag er det hovedsageligt idealister, der kører på biogas, for det koster væsentlig mere end diesel, og du skal i udgangspunktet også tanke oftere. Der findes vognmænd, der kører på biogas for at gøre noget godt for klimaet, men det er jo brandærgerligt, at vi afgiftsmæssigt straffer det klimavenlige valg, der ovenikøbet også er et godt valg for samfundsøkonomien. Det er fuldstændig tosset," siger han.

Eon ønsker dermed ligesom deres konkurrent Nature Energy en afgiftsligestillling mellem diesel og biogas. Nature Energy står med opkøbet af HMN's gastankstationen for 15 af Danmarks 18 gastankstationer, mens Eon driver de resterende tre gastankstationer sammen med olieselskabet OK.

Venter på gennembruddet

På trods af at tankene i dag blot bliver benyttet af idealistiske vognmænd, har Eon ikke anlagt tre for deres blå øjnes skyld.

Hvor god en forretning er jeres gastankstationer?

"Vi har investeret i dette område i en forventning om, at der ville komme et marked. Talrige rapporter og analyser har det seneste årti entydigt peget på biogas som det mest samfundsøkonomisk hensigtsmæssige i den tunge transport, og det er det, som mange kommuner også har givet udtryk for. Vi har investeret i tankstationerne for at gøre det nemmere for flere at tage del i den grønne omstilling, men vi venter stadig på gennembruddet," siger Peter Bjerregaard.

Det forstår Eon ret beset ikke.

"Det er simpelthen paradoksalt, at der ikke bliver gjort noget ved afgiftsbarriererne. Erhvervslivet skriger på det, eksperterne peger på det som et af de lavthængende områder i den grønne omstilling, og der er politisk enighed om det. Alligevel sker der ikke noget. Man må formode, at det er sjusk eller ligegyldighed i ministeriet, for den tidligere skatteminister har sagt, at det vil være provenuneutralt at ligestille afgifter på biogas og diesel," siger Peter Bjerregaard.

Udskyder den grønne omstilling

Tilbage i 2017 var et lovændringsforslag ellers på trapperne med bred politisk enighed bag sig. Formålet med ændringsforslaget var at gøre det mere attraktivt at køre på dansk biogas frem for diesel og blev fremsat af daværende skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Forslagets regnemetoder blev dog kritiseret for ikke at tage højde for, at gaskøretøjer er mindre energieffektive og blev derfor sparket til hjørne for sidenhen af blive genforhandlet, hvilket ikke er sket endnu. Uret tikker ellers for Christiansborg, hvis regeringens klimamål skal indfries, siger Peter Bjerregaard.

"For hvert år, hvor det nuværende afgiftssystem fortsat straffer den CO2-neutrale transport, skubber vi den grønne omstilling længere ud i fremtiden. Konsekvensen af den nuværende afgiftsstruktur er, at virksomheder afholder sig fra at investere i den grønne omstilling, og det er synd. Det er synd for samfundet, og det er synd for borgere i byerne, der indånder partikelforureningen fra dieselbilerne," siger Peter Bjerregaard.

Skatteminister vil lytte til branchens forslag.

Policywatch har forholdt skatteminister Morten Bødskov (S) kritikken fra Nature Energy. Han svarer i en skriftlig kommentar:

"I dag betales der samme afgift for samme energiindhold. Dermed er diesel og biogas afgiftsmæssigt ligestillet, når det anvendes til transport. Det følger det generelle princip for energiafgifterne. Jeg lytter selvfølgelig gerne til branchens forslag. Ligesom jeg er interesseret i at høre konkrete forslag til finansiering, hvis der skulle vise sig behov for dette," lyder det fra Morten Bødskov.

Relaterede

PolicyWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier