En del af Watch Medier

PolicyWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
10.09.2019kl. 09.35

Hårdere beskatning af biogas bremser den grønne omstilling

Hos Nature Energys konkurrent, Eon, tilslutter man sig koret og kræver et gennemsyn af afgifterne for biogas. Det er helt tosset, at der er flere afgifter på CO2-neutral biogas, end der er på diesel, siger markedsreguleringschef Peter Bjerregaard. Skatteminister vil lytte til branchens forslag.
Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
VICTOR EMIL KRISTENSEN & ANDREAS LØNSTRUP

I disse dage er Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen i Bruxelles for at undersøge mulighederne for at forbyde et salg af benzin- og dieselbiler i Danmark.

Men i dag er det omkring 20 pct. dyrere at køre på CO2-neutral biogas end på diesel, hvilket er "fuldstændig tosset."

Det siger markedsreguleringschef for Eon, Peter Bjerregaard, der dermed bakker Nature Energys kritik af den nuværende afgiftspålæggelse af biogasdrevne køretøjer op.

"I dag er det hovedsageligt idealister, der kører på biogas, for det koster væsentlig mere end diesel, og du skal i udgangspunktet også tanke oftere. Der findes vognmænd, der kører på biogas for at gøre noget godt for klimaet, men det er jo brandærgerligt, at vi afgiftsmæssigt straffer det klimavenlige valg, der ovenikøbet også er et godt valg for samfundsøkonomien. Det er fuldstændig tosset," siger han.

Eon ønsker dermed ligesom deres konkurrent Nature Energy en afgiftsligestillling mellem diesel og biogas. Nature Energy står med opkøbet af HMN's gastankstationen for 15 af Danmarks 18 gastankstationer, mens Eon driver de resterende tre gastankstationer sammen med olieselskabet OK.

Venter på gennembruddet

På trods af at tankene i dag blot bliver benyttet af idealistiske vognmænd, har Eon ikke anlagt tre for deres blå øjnes skyld.

Hvor god en forretning er jeres gastankstationer?

"Vi har investeret i dette område i en forventning om, at der ville komme et marked. Talrige rapporter og analyser har det seneste årti entydigt peget på biogas som det mest samfundsøkonomisk hensigtsmæssige i den tunge transport, og det er det, som mange kommuner også har givet udtryk for. Vi har investeret i tankstationerne for at gøre det nemmere for flere at tage del i den grønne omstilling, men vi venter stadig på gennembruddet," siger Peter Bjerregaard.

Det forstår Eon ret beset ikke.

"Det er simpelthen paradoksalt, at der ikke bliver gjort noget ved afgiftsbarriererne. Erhvervslivet skriger på det, eksperterne peger på det som et af de lavthængende områder i den grønne omstilling, og der er politisk enighed om det. Alligevel sker der ikke noget. Man må formode, at det er sjusk eller ligegyldighed i ministeriet, for den tidligere skatteminister har sagt, at det vil være provenuneutralt at ligestille afgifter på biogas og diesel," siger Peter Bjerregaard.

Udskyder den grønne omstilling

Tilbage i 2017 var et lovændringsforslag ellers på trapperne med bred politisk enighed bag sig. Formålet med ændringsforslaget var at gøre det mere attraktivt at køre på dansk biogas frem for diesel og blev fremsat af daværende skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Forslagets regnemetoder blev dog kritiseret for ikke at tage højde for, at gaskøretøjer er mindre energieffektive og blev derfor sparket til hjørne for sidenhen af blive genforhandlet, hvilket ikke er sket endnu. Uret tikker ellers for Christiansborg, hvis regeringens klimamål skal indfries, siger Peter Bjerregaard.

"For hvert år, hvor det nuværende afgiftssystem fortsat straffer den CO2-neutrale transport, skubber vi den grønne omstilling længere ud i fremtiden. Konsekvensen af den nuværende afgiftsstruktur er, at virksomheder afholder sig fra at investere i den grønne omstilling, og det er synd. Det er synd for samfundet, og det er synd for borgere i byerne, der indånder partikelforureningen fra dieselbilerne," siger Peter Bjerregaard.

Skatteminister vil lytte til branchens forslag.

Policywatch har forholdt skatteminister Morten Bødskov (S) kritikken fra Nature Energy. Han svarer i en skriftlig kommentar:

"I dag betales der samme afgift for samme energiindhold. Dermed er diesel og biogas afgiftsmæssigt ligestillet, når det anvendes til transport. Det følger det generelle princip for energiafgifterne. Jeg lytter selvfølgelig gerne til branchens forslag. Ligesom jeg er interesseret i at høre konkrete forslag til finansiering, hvis der skulle vise sig behov for dette," lyder det fra Morten Bødskov.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Yves Herman / Reuters / Ritzau Scanpix
EU

EU støtter op om prisloft på russisk diesel

Ifølge Bloomberg er flere EU-medlemslande blevet enige om at indføre et prisloft på 100 dollar pr. tønde diesel, der kommer fra Rusland.
Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, sammen med EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der fredag afholdt pressemøde i Kyiv | Foto: Ukrainian Presidential Press Service
EU

Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Photo: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Læs også

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

DSV vil afsætte et milliardbeløb til investering i grøn omstilling finansieret af en intern CO2-skat. Selskabet efterspørger samtidig politisk handling på området.

For abonnenter

Nyheder

Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet”

Mens vi venter på en elmarkedsreform fra EU-Kommissionen, advarer økonomisk vismand mod, at indgreb i pressede markeder for at spare forbrugerne penge kan risikere at koste endnu mere på den lange bane.

For abonnenter

Seneste nyt

  • EU støtter op om prisloft på russisk diesel – 20.33
  • Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion – 16.55
  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 11.52
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 11.08
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 10.50
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 10.44
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 10.21
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 10.19
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 10.12
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 08.20
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge