Norwegian lukker kriseår med endnu et stort passagerfald

I december 2020 har Norwegian fløjet med 129.664 kunder. Det var et fald på 94 procent i forhold til året før.
Allerede før coronapandemien var Norwegian i økonomisk uføre. Den situation er kun blevet forværret af pandemien. | Foto: Gwladys Fouche/Reuters/Ritzau Scanpix
Allerede før coronapandemien var Norwegian i økonomisk uføre. Den situation er kun blevet forværret af pandemien. | Foto: Gwladys Fouche/Reuters/Ritzau Scanpix

Som det var tilfældet i størstedelen af 2020, så fløj Norwegian også i december med færre passagerer, end det normalt er tilfældet.

I alt fløj det norske flyselskab med 129.664 kunder i den sidste måned af året. Det var et fald på 94 procent i forhold til samme måned året før.

Det oplyser Norwegian i en pressemeddelelse.

Årsagen til det store fald i passagerantallet er coronapandemien, der har givet en lavere efterspørgsel på at flyve siden marts sidste år.

Det samme har de restriktioner og rejseanbefalinger, som pandemien har ført med sig.

"Pandemien har fortsat en stærk negativ indvirkning på vores drift, hvilket den har haft siden marts sidste år Norwegian var på vej mod et positivt resultat for 2020, men i stedet blev det et meget udfordrende år, hvor vi blev kastet ud i vores livs kamp," siger Jacob Schram, koncernchef i Norwegian, i pressemeddelelsen.

Allerede før coronapandemien var Norwegian i økonomisk uføre. Den situation er kun blevet forværret af pandemien.

Så sent som i december stemte Norwegians aktionærer for en redningsplan, som kan være med til at sikre selskabets fremtid.

Redningsplanen går blandt andet på at sælge aktier for fire milliarder norske kroner og muligheden for at omdanne gæld til aktier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også