Online-undervisning på erhvervsskoler skaber bekymring: Kan gå ud over morgendagens faglærte

Lad erhvervsskolerne komme forrest i køen ved genåbningen, lyder appellen fra skoleformand og 3F.
"Det er ikke det fedeste at få stukket en computer i hånden i stedet for en murerske. Hvis man skal opretholde en motivation, så er det begrænset, hvor længe man kan holde den kørende online," siger formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Ole Heinager. | Foto: Finn Frandsen
"Det er ikke det fedeste at få stukket en computer i hånden i stedet for en murerske. Hvis man skal opretholde en motivation, så er det begrænset, hvor længe man kan holde den kørende online," siger formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Ole Heinager. | Foto: Finn Frandsen
VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Fagbladet 3F

Hen over januar begynder over 10.000 nye elever på landets erhvervsskoler. Men i stedet for at møde fysisk op på skolen, træffe nye klassekammerater og hilse på lærerne, bliver de bedt om at logge på med en computer derhjemme.

Alt sammen på grund af corona-restriktionerne, der umuliggør en almindelig start.

Samtidig er alle de elever, der normalt møder ind i skolepraktik, sendt hjem. Så de skal genskabe en virkelighed af et praktisk murer- eller tømmerfag hjemme i stuen.

Og det skaber alt i alt større og større udfordringer, siger Ole Heinager, der er Formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, til Fagbladet 3F.

"Det er ved at være en seriøst brændende platform," lyder hans vurdering af erhvervsskoleelevernes corona-dagligdag.

I gymnasierne har eleverne været i gang siden august, og har dannet klasser og mødt hinanden fysisk.

"Men for de mange elever, der begynder på grundforløbet på erhvervsuddannelserne i løbet af januar, kommer de jo ind nærmest fra gaden og bliver bedt om at logge på en computer," siger Ole Heinager.

Erhvervsuddannelserne er oveni karakteriseret ved at være praktiske fag, hvor man skal mærke, føle og stå i værkstedet eller køkkenet.

"Det er ikke det fedeste at få stukket en computer i hånden i stedet for en murerske. Hvis man skal opretholde en motivation, så er det begrænset, hvor længe man kan holde den kørende online. Det er også svært at give eleverne den nødvendige kvalitet i undervisningen," siger Ole Heinager.

Han foreslår derfor, at erhvervsskolerne kommer forrest i køen, når genåbningen af samfundet begynder.

Han foreslår for eksempel, at eleverne får lov til at møde fysisk ind på skolerne enkelte dage om ugen i mindre hold. Og at de kan tage lyntests for at øge trygheden for personalet.

"Ellers er vi meget bekymret for koblingen mellem læring og motivationen og i sidste ende frafaldet, for de unge kan rent faktisk ikke gennemføre de her uddannelser, hvis de ikke får lov til at komme ind og få en tilknytning til skolerne ret hurtigt," siger han.

Også i 3F er forbundssekretær Søren Heisel bekymret over, om al den online-undervisning går ud over morgendagens faglærte.

"Det er helt klart, at onlineundervisning slet ikke er optimal for erhvervsskoleeleverne. Selvom der er meget teori bag en faglært, så er det altså i den praktiske kobling mellem hånd og ånd, at en lærling bliver dannet," siger Søren Heisel.

Han er enig med Ole Heinager i, at erhvervsskolerne bør være de første til at genåbne.

Det er fortsat muligt at gennemføre en svendeprøve fysisk på landets erhvervsskoler, men ellers fortsætter nedlukningen af skolerne og resten af samfundet til 17. januar.

Både statsminister Mette Frederiksen og førende sundhedseksperter har dog meldt ud, at danskerne skal indstille sig på, at nedlukningen fortsætter – måske helt indtil marts.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også