PolicyWatch

Arla klar med første resultater af klimatjek

Næsten 8000 Arla-gårde har fået gennemført et klimatjek med nyt værktøj til opgørelse af CO2e-aftryk.

Foto: Finn Frandsen

De bedste danske andelshavere hos Arla kan producere et kilo mælk med 0,93 kg CO2e.

Det oplyser mejerikoncernen i en pressemeddelelse.

I alt har 7.986 gårde i syv europæiske lande gennemført et klimatjek i Arlas nye værktøj til opgørelse af CO2e-aftryk.

I gennemsnit udleder de involverede Arla-landmænd 1,15 kg CO2e pr. kilo mælk inklusive lavbundsjorde.

"Vi har foretaget store investeringer i udvikling og implementering af en solid model til måling af klimapåvirkningen fra mælkeproduktion. Det unikke datasæt, som Arlas andelshavere nu har skabt, viser tydeligt, hvilke tiltag der vil reducere vores udledning endnu mere i løbet af de næste ti år. Vi vil bruge denne viden til at øge hastigheden på vores CO2e-reduktioner og vi vil dele vores indsigt og resultater med vores interessenter, så de kan være med til at gennemføre en effektiv omstilling af hele branchen. Det vil skabe enorm værdi for os alle," siger bestyrelsesformand i Arla Foods Jan Toft Nørgaard i meddelelsen.

Det nye datasæt peger på, at der er fem tiltag, som i særlig grad kan understøtte CO2e-reduktioner på gårdniveau.

Det drejer sig om bedre fodereffektivitet, præcisionsfodring, et sundt og langt liv for koen, hvilket forbedrer mælkeydelsen, præcis gødningsstyring og bedre forvaltning af arealanvendelse.

Vil tredoble hastighed

Arla har en ambition om at reducere CO2e-udledningen med 30 pct. i 2030 ift. 2015-niveauet og opnå nettonuludledning i 2050.

For at indfri den ambition er det målet at tredoble hastigheden af reduktionerne, skriver Arla i meddelelsen.

"For os er tallet ikke et endeligt resultat, det er et udgangspunkt for forbedringer. Klimatjek er et værktøj, der skal udstikke retningen, udbygge vores viden og måle vores fremskridt på en gennemsigtig måde," siger Jan Toft Nørgaard.

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier