Ny opgørelse: CO2-udslip fra dansk transport vil stige frem mod 2030

Dansk transport er meget langt fra et mål om 70-procent-reduktion, lyder det i ny analyse fra DTU-professor, som ikke mener, at de nuværende politiske tiltag er tilstrækkelige.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

De danske biler, varebiler, lastbiler, fly og skibe drøner videre og står ikke til at nå klimamålet.

Det skriver Politiken på baggrund af en ny opgørelse udarbejdet af professor Otto Anker Nielsen, der leder DTU’s transportforskning. Opgørelsen omfatter ikke fly til udlandet eller international skibsfart.

Transportens klimaudslip, som udgør ca. en tredjedel af det samlede danske udslip, er steget med 40 procent fra 1990 til 2019. Med de nuværende politiske tiltag vil det ikke lykkes at få udslippet ned i 2030, Tværtimod risikerer det at stige en lille smule i forhold til i dag, skriver avisen.

"Transportsektoren står med en massiv udfordring. Hvad enten det så ender med en stigning eller status quo med de gennemførte politiske tiltag, er det meget langt fra et mål om 70-procent-reduktion," fremhæver Otto Anker Nielsen med henvisning til den danske målsætning.

I et skriftligt svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S) lyder det, at Energistyrelsen opgør transportens udslip på en anden måde end Otto Anker Nielsen og derfor ikke ser samme vækst i udslippet siden 1990, men ministeriet vil nu mødes med professoren for at sammenligne tallene.

"Men der er ingen tvivl om, at udledninger fra transportsektoren skal reduceres, for at vi kan nå vores 70-procent-målsætning," udtaler ministeren.

DSV vil inkludere ESG-faktorer i bonusser til topledelsen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også