De internationale techselskaber Google, Linkedin og Facebook har i 2020 raget en større andel af annoncemarkedet til sig, viser ny rapport fra Kulturministeriet under "Mediernes udvikling i Danmark", skriver Politiken.
Ifølge rapporten stod de tre techselskaber samlet for 42 pct. af den samlede annonceomsætning i Danmarks idste år - en forøgelse af andelen på 38 pct. i 2019. Det udfordrer økonomien i de nationale mediehuse, som mister annonceindtægter til de udenlandske koncerner, hvilket i længden udhuler finansieringen af nyhedsindhold, mener Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research.
"Medierne arbejder på at kigge på deres forretningsmodeller. Men vigtigst er det nok, at der politisk kommer fokus på det her," siger hun til Politiken.
Ifølge rapporten gik de trykte nationale og regionale dagblades annonceomsætning tilbage med 26 pct., mens de lokale og regionale ugeaviser tabte 23 pct. i forhold til 2019.