Vognmænd er fortvivlede over muligt stop af tilskud til biogaslastbiler

Ifølge topchef for logistiksselskabet Frode Laursen kan stop af tilskud til biogaslastbiler føre til, at branchen mister velvilligheden til at arbejde med den grønne omstilling.
Thomas Corneliussen, direktør hos Frode Laursen, som har investeret i ti biogaslastbiler til selskabets danske afdeling. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Thomas Corneliussen, direktør hos Frode Laursen, som har investeret i ti biogaslastbiler til selskabets danske afdeling. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

Regeringen bør droppe at give tilskud til biogaslastbiler, da der er tale om en fossil blindgyde, lyder det torsdag i en rapport fra Klimarådet, som er kontrolorganet for regeringens klimapolitik.

Men ifølge Børsen mødes den udmelding med fortvivlelse fra danske vognmænd, som allerede har investeret i teknologien.

"Det, der er så grotesk, er, at vi ikke kan køre på el, og vi kan heller ikke køre på brint. Det er uden for økonomisk rækkevidde, og det er ikke særlig veludviklet, så vi har ikke andre muligheder for at blive grønnere," lyder det fra ejerleder i virksomheden HV-transport, Poul Jørgensen, som i maj købte landets første 50-ton biogaslastbil med 60.000 kr. i tilskud.

Ifølge direktør for logistikselskabet Frode Laursen, Thomas Corneliussen, som har investeret i ti biogaslastbiler til sin danske afdeling, vil hastige politiske ændringer bremse branchens velvillighed til at arbejde med den grønne omstilling, da biogas i øjeblikket er den eneste mulighed.

Den største investering i biogaslastbiler herhjemme ligger hos selskabet KP Logistik, som i løbet af efteråret har skiftet 24 biler i sin vognpark ud med biogas.

Klimarådet ser el som mest oplagte drivmiddel for den tunge vejtransport 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også