PolicyWatch

Ét skib kan ende med at betale over 1000 euro om dagen for EU's CO2-kvoter

EU's kvoter kan ende med at koste et skib mere end 1000 euro om dagen fra 2026, og det er endda et "konservativt bud", vurderer Maersk Broker Advisory Services. En del af regningen vil ende hos forbrugerne ifølge danske redere.

Eksemplet fra Maersk Broker Advisory Services tager udgangspunkt i et 2006-bygget tørlastskib af typen supramax. | Foto: PR / Norden

Det kan komme til at koste et rederi mere end 1000 euro om dagen og i omegnen af 400.000 euro om året at have ét skib sejlende i europæiske farvande fra 2026, når EU's CO2-kvoter ventes at træde fuldt ud i kraft for shippingindustrien.

Sådan lyder vurderingen fra Maersk Broker Advisory Services. Og der er endda tale om et "konservativt bud", da der er stor usikkerhed forbundet med kvotesystemets effekt på skibsfarten, slår managing director Jesper Bo Hansen fast over for ShippingWatch.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Piloter og kabineansatte hos SAS i oprør

SAS har ændret produktionsmodellen og etableret nye selskaber. Derfor må piloter og kabinepersonale søge ledige job med ringere vilkår. Piloterne tager nu SAS i Arbejdsretten.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier