Ét skib kan ende med at betale over 1000 euro om dagen for EU's CO2-kvoter
EU's kvoter kan ende med at koste et skib mere end 1000 euro om dagen fra 2026, og det er endda et "konservativt bud", vurderer Maersk Broker Advisory Services. En del af regningen vil ende hos forbrugerne ifølge danske redere.
![Eksemplet fra Maersk Broker Advisory Services tager udgangspunkt i et 2006-bygget tørlastskib af typen supramax. | Foto: PR / Norden](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13369521.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7hyn6zbxllz192zssavy.jpg)
af SØREN PICO
Det kan komme til at koste et rederi mere end 1000 euro om dagen og i omegnen af 400.000 euro om året at have ét skib sejlende i europæiske farvande fra 2026, når EU's CO2-kvoter ventes at træde fuldt ud i kraft for shippingindustrien.
Allerede abonnent?Log ind her
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.