Ét skib kan ende med at betale over 1000 euro om dagen for EU's CO2-kvoter

EU's kvoter kan ende med at koste et skib mere end 1000 euro om dagen fra 2026, og det er endda et "konservativt bud", vurderer Maersk Broker Advisory Services. En del af regningen vil ende hos forbrugerne ifølge danske redere.
Eksemplet fra Maersk Broker Advisory Services tager udgangspunkt i et 2006-bygget tørlastskib af typen supramax. | Foto: PR / Norden
Eksemplet fra Maersk Broker Advisory Services tager udgangspunkt i et 2006-bygget tørlastskib af typen supramax. | Foto: PR / Norden

Det kan komme til at koste et rederi mere end 1000 euro om dagen og i omegnen af 400.000 euro om året at have ét skib sejlende i europæiske farvande fra 2026, når EU's CO2-kvoter ventes at træde fuldt ud i kraft for shippingindustrien.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også