Forbrugerråd efter Danish Crown-sag: Der mangler retningslinjer for klimakommunikation

Der har i år været to greenwashing-sager i den danske fødevarebranche, der involverede Danish Crown og Arla. De to sager får Forbrugerrådet Tænk til at efterspørge klare retningslinjer fra myndighedernes side om, hvordan fødevarevirksomheder kommunikerer om klima.
Forbrugerrådet Tænk vil have klarere retningslinjer til producenter og virksomheder om, hvordan de undgår grewenwashing - og gerne et klimamærke. | Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix
Forbrugerrådet Tænk vil have klarere retningslinjer til producenter og virksomheder om, hvordan de undgår grewenwashing - og gerne et klimamærke. | Foto: Finn Frandsen / Ritzau Scanpix

Da Danish Crown tidligere på ugen måtte trække sit mærke med "klimakontrolleret gris" tilbage, efter at hele den danske dagligvarebranche droppede at forhandle produkter med mærket, lå fejlen både ved Danish Crown og ved myndighedernes mangel på håndhævelse af klimakommunikation. Det mener Forbrugerrådet Tænk.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også