De tyske forbrugere køber i stigende grad økologiske fødevarer, og den fremgang skal danske fødevare- og ingrediensvirksomheder have del i.
Derfor er en dansk delegation med kongehusets to spidser i front i denne uge at finde på et stort erhvervsfremstød i Berlin 10. og 11. november.
Ifølge Landbrug og Fødevarer købte de tyske forbrugere i 2020 økologiske fødevarer for knap 15 mia. euro, svarende til 111 mia. kr. Det var en stigning på 22 pct. i forhold til året før, og særligt inden for foodserviceområdet ligger der i fremtiden gode muligheder for danske virksomheder, siger Mette Gammicchia, chef for marked og ernæring.
"Vi har gennem længere tid bearbejdet det tyske foodservice-marked for økologi, og nu vurderer vi, at der endelig er hul igennem. Derfor er der på erhvervsfremstødet en række danske virksomheder med, som gerne vil have endnu mere gang i eksporten af økologiske og bæredygtigt producerede fødevarer til Tyskland," udtaler hun i en pressemeddelselse.
Blandt de 15 deltagende virksomheder er blandt andre Copenhagen Distillery, der producerer økologisk spiritus og allerede leverer til en række restauranter og barer i Danmark.
"Vi vil gerne gøre opmærksom på, at vi tilbyder en række økologiske produkter og dermed gøre os interessante for restauranter og barer i blandt andet Berlin," siger Jesper Mathiesen, salgschef i Copenhagen Distillery.
Omkring 14 pct. af den danske vareeksport går til Tyskland. Med en værdi af 329,6 mia. kr. er Tyskland Danmarks største samhandelspartner.
Nyt tiltag skal markedsføre bæredygtige fødevarer i udlandet
Arla vil klemme ny vækst ud af sine mest kendte brands