Analytiker om SAS: Næste skridt kan blive strejkevarsel - og det er dyrt

Det skandinaviske flyselskab kan stå foran endnu en strejke, efter at der ikke er landet en ny aftale med pilotgruppen.
Foto: Scanpix Sweden/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Scanpix Sweden/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Flyselskabet SAS kan stå over for endnu en strejke, hvis ikke selskabet lander en ny overenskomst med selskabets piloter.

De eksisterende aftale er udløbet natten til fredag, og efter at forhandlingerne tidligere på ugen brød sammen, er det ikke lykkedes for parterne at nå frem til en ny aftale.

”Så står man i en situation, at hvis ikke parterne taler sammen, kan næste skridt blive et strejkevarsel fra piloterne. Det vil man gerne undgå, for det er dyrt,” siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank.

Den potentielle strejke fra piloterne rammer på et kritisk tidspunkt for SAS, der for nylig har lanceret en ny strategi under navnet SAS Forward. Formålet er at spare penge og sikre fremtiden for selskabet, der især har været ramt under coronapandemien. Et afgørende element i planen er at nedbringe omkostningerne for selskabet i overenskomsterne med medarbejderne.

”SAS har penge i kassen for nu, men man kan blive ramt på konkurrenceevnen, hvis ikke man får gennemført de forbedringer i overenskomsten, som er en del af SAS Forward. Og så vil SAS stoppe med at eksistere i den form, som vi kender selskabet,” konstaterer Jacob Pedersen.

Skal spare 7,5 mia. svenske kroner

Strategien blev annonceret for lidt over en måned siden i forbindelse med det seneste regnskab. Planen indebærer, at 7,5 mia. svenske kr. skal spares om året.

”Der kan blive brug for, at politikerne gemmer redningskransen væk og siger, at den her sag ligger mellem SAS og medarbejderne, og mellem SAS og selskabets kreditorer, og når det så er på plads, så ser man på det igen,” siger Jacob Pedersen.

SAS var senest ramt af strejke i begyndelsen af februar, hvor det var bagagemedarbejderne, der nedlagde arbejdet.

Hvis piloterne skal strejke, skal det varsles 14 dage før, man forlader arbejdspladsen.

”Mange frygtede, at det ville ramme påskeferien. Det ser det så ud til ikke at kunne gøre i samme omfang. Men er det værst, når folk skal ud, eller når de skal hjem? Det her kan ramme kunderne lidt mindre. Der er lidt et signal i det fra piloternes side. Hvis de startede med påskeferien, så har man lidt indikeret, at man er ligeglade med selskabet,” lyder det videre fra Jacob Pedersen.

Risiko for strejke: SAS og piloter forhandler fortsat ikke

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter