Overborgmester understreger vigtigheden af SAS for Københavns Lufthavn

Sophie Hæstorp Andersen håber, at den danske stat fortsætter som aktive ejere i SAS - for Københavns skyld.
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S) | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S) | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
af ritzau

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) håber, at regeringen og et flertal i Folketinget enes om at skyde nye milliarder i luftfartsselskabet SAS og sikre et aktivt dansk ejerskab.

”Min forventning er, at vi skal have et ejerskab, som er aktivt, så vi sikrer, at SAS også kommer ud af den krise, hvor vi har gjort alt for at holde hånden under selskabet. Så det håber jeg indgår i de tanker, som regeringen sidder og gør sig med et flertal i Folketinget lige nu,” siger hun.

Den danske stat er lige nu en af to store aktionærer i SAS. Den anden er den svenske stat. Traditionelt har de to stater - sammen med den norske - været toneangivende ejere i SAS. Men den norske stat solgte sine aktier i 2018, og Sverige har længe ledt efter anledningen til at gøre det samme.

På ryggen af corona kæmper SAS med stor gæld og høje omkostninger, og derfor er der udarbejdet en redningsplan. Den inkluderer, at der skal udstedes nye aktier både for at få penge i kassen og for kunne bytte gæld med nye aktier.

Selv om den svenske stat gerne vil bytte gæld til aktier, har den samtidig besluttet, at den ikke kommer til at købe nye aktier for at opretholde sine ejerandel. Dermed står den danske stat nu med valget om, hvorvidt den skal køre videre. Finansminister Nicolai Wammen (S) har varslet en afklaring i midten af juni.

København skal være stærkt knudepunkt

Venstre har anbefalet, at Danmark griber til lommen og skyder nye penge i SAS for fortsat at have en ejerandel, der sikrer indflydelse. Den socialdemokratiske overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen, har samme opfordring til regeringen:

”SAS spiller en utrolig vigtig rolle, når det handler om København som knudepunkt. Det er vores sikkerhed for, at vi kan komme ud i verden direkte med fly, fordi SAS står for en tredjedel af al flytrafikken i København. Jeg tror ikke, at man kan undervurdere Københavns Lufthavn som knudepunkt. Det betyder, at vi kan tiltrække internationale events. Det betyder, at vores forretningsliv kan komme ud i verden og lave handler og sikre, at vi fortsat kan trække investeringer til byen. Det her er utroligt vigtigt i forhold til, hvad det er for initiativer, man skal tage, for at sikre, at SAS også eksisterer i fremtiden med udgangspunkt i, at København skal være et stærkt knudepunkt.”

Også DI Transports direktør, Karsten Lauritzen, understreger betydningen af SAS og siger, at man ikke kan være sikker på, at en konkurs i SAS medfører, at andre flyselskaber tager over.

Wammen udskyder SAS-beslutning

Sverige afviser at tilføre ny kapital til SAS

Venstre håber at Danmark er med til at redde SAS

Pilotforening er klar på SAS-besparelser men med ét ufravigeligt krav

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også