Piloterne i SAS Pilot Group kommer ikke til at bidrage med yderligere indrømmelser end dem, der blev givet i de forhandlinger, som mandag brød sammen, blot fordi SAS har søgt om konkursbeskyttelse.
Det siger formand for Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, efter at SAS tirsdag har søgt om konkursbeskyttelse i USA.
”Det får ikke nogen betydning. Der er ikke noget, der har rykket sig i de forhold,” siger han.
Han giver dog udtryk for, at han ser forhandlingerne med SAS i andet lys tirsdag:
”Der var en agenda. Vi forstod det ikke. Vi forstod ikke, hvad der foregik. Når jeg i dag ser pressemeddelelsen og ser, at SAS har søgt om konkursbeskyttelse i chapter 11, så forstår jeg det hele bedre.”
”Jeg tror, at man har haft brug for en, der kunne tage skylden. Vi får skylden for konflikten nu. Jeg føler virkelig, at jeg bare har været en brik i et spil,” siger han.
Ifølge piloterne var der flere gange i forhandlingerne opnået enighed, men det mundede aldrig ud i en underskrevet aftale.
I stedet var det mandag en realitet, at piloterne i SAS’ hovedselskab, SAS Scandinavia, strejker.
SAS har siden februar arbejdet med en redningsplan, der har fået navnet SAS Forward. Et af elementerne i planen er, at der skal spares flere milliarder, hvis udgifter og indtægter skal gå op. Et andet element er, at der skal findes ny kapital til selskabet.
Da en af de store ejere i dag, den svenske stat, har meldt ud, at den ikke vil være storejer fremover, skal der altså findes nye investorer.
Med en kapitaludvidelse kan de nuværende ejere se frem til at få fortyndet deres ejerskab i en grad, at SAS-aktien dybest set er værdiløs.
Efter sammenbruddet i forhandlingerne mellem selskabet og piloterne er der endnu ikke aftalt nye møder mellem parterne.
SAS ansøger om konkursbeskyttelse i USA