Flyanalytiker: SAS kan være tilbage i fuld drift på to dage

900 SAS-piloter i Danmark, Sverige og Norge har været i strejke i over en uge, og situationen er fortsat låst.
Foto: Annika Byrde/NTB/Ritzau Scanpix
Foto: Annika Byrde/NTB/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Det vil tage mellem to og tre dage, før flyselskabet SAS er tilbage i fuld drift, hvis parterne i konflikten når frem til en løsning. Det siger flyanalytiker og lektor på Handelshøyskolen BI i Oslo Espen Andersen.

”Piloterne og flyene er jo lige nu på deres baser. De skal ud til destinationerne, før det er normalt igen. Men alt er klar til, at de kan gå i gang, så snart strejken er ovre,” siger han.

Han fortæller, at det er i alles interesse at komme i gang igen, så snart strejken er overstået.

”Det er jo i denne tid, med folk, der tager på ferie, at SAS tjener mange penge med deres stopfyldte fly,” siger han.

Mandag havde SAS’ pilotforeninger et møde med forligsmanden om status i forbindelse med strejken.

Forligsmanden oplyste efterfølgende, at situationen fortsat er fastlåst.

Mandag i sidste uge gik 900 SAS-piloter i Danmark, Sverige og Norge i strejke, efter at forhandlingerne med flyselskabets ledelse brød sammen.

Piloternes fagforening er utilfreds med, at SAS har ansat piloter, der blev opsagt under coronakrisen med løfte om senere genansættelse i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect. De to selskaber har dårligere vilkår end moderselskabet.

”Der har været meget rod med SAS. Både aflysninger og dårlig kommunikation. For mig er der ikke tvivl om, at SAS ville være i en svær situation selv uden en pilotstrejke.”

”Vi får se, for der er en reel fare for, at SAS går konkurs som følge af strejken,” siger Espen Andersen.

Det anslås, at omkring 45.000 passagerer dagligt rammes af strejken, og at den dagligt koster SAS mellem 100 og 130 millioner norske kroner. Det svarer til mellem 72 og 94 millioner kroner.

Rejseselskaber, der har aftaler med SAS, har oplyst, at flere tusinde rejsende fortsat er strandet og ikke kan komme hjem fra ferier i udlandet.

Det er nærmest umuligt at finde erstatningsfly på grund af manglen på fly i Europa, oplyser selskaberne.

To fagforeninger kritiserer piloter for SAS-strejke

Seneste nyt i SAS-konflikten: Intet ”grundlag for reelle forhandlinger”

SAS-piloter opfordres til forhandlinger om brancheoverenskomst

Berørte rejseselskaber opfordrer til løsning i SAS-konflikt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Photo: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter