Mekanikere tilbage på job: SAS-fly skal kunne lette hurtigt ved pilotaftale

Flyene skal hurtigt kunne komme på vingerne igen, hvis SAS og piloterne lander en aftale. Derfor er flymekanikerne tilbage på arbejde, lyder det fra Dansk Metal.
Foto: Lefteris Karagiannopoulos/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Lefteris Karagiannopoulos/Reuters/Ritzau Scanpix

Torsdag vendte de danske flymekanikere tilbage på arbejde efter aftale mellem Dansk Metal, Dansk Industri og SAS, og flymekanikernes sympatistrejke med SAS-piloterne er dermed nået til ende for nu.

Ifølge Politiken er der en helt særlig grund til, at sympatistrejken nu bliver suspenderet.

Det handler nemlig om at være beredt, hvis SAS og piloterne lander en aftale, fortæller Keld Bækkelund Hansen fra Dansk Metal, som repræsenterer piloterne ved forhandlingerne i Stockholm.

”Hvis det skulle lykkedes at lande en aftale om en ny overenskomst for piloterne, så skal flyene ikke holde stille i tre dage,” siger Keld Bækkelund Hansen til Politiken, som pointerer, at sympatistrejken ikke afbrudt, men er sat på pause.

For at komme på vingerne skal flyene igennem obligatoriske tjek med maksimalt 72 timers mellemrum, og disse tjek er flymekanikerne torsdag morgen gået i gang med at gennemføre, så de danske SAS-fly kan stå klar til at lette som de norske og svenske, hvor flymekanikerne ikke har nedlagt arbejdet.

Flymekanikere suspenderer sympatistrejke

Hård kritik af SAS-melding om frigørelse fra overenskomst

SAS advarer om risiko for frasalg af fly og mangel på lån ved fortsat strejke

SAS-ledelsen overvejer usædvanligt træk i strid med piloter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter