Mærsk tjener igen i 2022 rekordmange penge, og transport- og logistikselskabet er fra flere sider blevet kritiseret for at udnytte ulige konkurrenceforhold - blandt andet i forhold til tonnagebeskatning og de store transportalliancer, der er indgået.
Men Søren Skou, administrerende direktør hos Mærsk, giver ikke meget for kritikken, for konkurrencesituationen på markedet er ifølge ham helt fair.
”Først og fremmest er det faktum, at vi er i stand til at lave kapacitetsalliancer, ikke en støtteordning. Det er en måde at tilbyde vores kunder noget mere,” siger Søren Skou på et pressemøde efter onsdagens regnskab for andet kvartal.
”I EU, USA og Kina - stort set alle jurisdiktioner - har de kigget på konkurrencebilledet ofte gennem de seneste ti år, og hver gang har de konkluderet, at konkurrencesituationen er fair,” fortsætter Mærsk-topchefen.
Han tvivler derfor på, at EU, som for tiden er i gang med nye konkurrenceundersøgelser, vil ende med at konkludere, at man ikke længere skal kunne indgå alliancer.
Overvismand vil rulle tonnageskatteordning tilbage
Lav tonnageskat er en kæmpe fordel for containerrederierne
Minister på samråd: OECD-skat vil underminere dansk skibsfart