PolicyWatch

Debat: Bedre integration i den kollektive transport er lig med bedre mobilitet

KOLLEKTIV TRAFIK 2.0: I Dansk Erhverv er vi enige med transportministeren i, at kollektiv transport bør gentænkes. Det handler i høj grad om bedre integration med de øvrige transportformer.

Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport. | Foto: PR / Dansk Erhverv

I Dansk Erhverv går vi op i mobilitet. Vi er i en vis forstand neutrale, når det kommer til valg af transportform. Det afgørende for os er, at der skabes de bedste rammer for effektiv mobilitet, så varerne kan blive leveret gnidningsfrit, og borgerne kan komme på arbejde eller hjem til familien så hurtigt som muligt.

En effektiv mobilitet kan direkte aflæses i et lands BNP. Derfor er det afgørende med en veludbygget infrastruktur, hvor synergier imellem de forskellige transportformer indtænkes blandt andet via brug af øget digitalisering.

Det er jo nok ikke nogen hemmelighed, at transportpolitik – på linje med øvrige politikområder – har været domineret af ideologiske kampe om, hvilken transportform der skulle være den foretrukne.

Nogle mener personbiler. Andre mener, at det skal være tog.

Vi mener, at alle transportformer har deres berettigelse, og hvis vi målretter investeringerne i infrastruktur til de individuelle, lokale behov, så kan vi forbedre mobiliteten på tværs af transportformer og på tværs af Danmark, samtidig med at vi sikrer den grønne omstilling af sektoren.

Skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov

Det er i byerne at kollektiv transport giver bedst mening. Der er masser af mennesker at transportere og meget begrænset plads at gøre det på.

Fremtidens personmobilitet skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov. I modsætning til tidligere, hvor den kollektive transport – lidt firkantet sagt - måtte tage udgangspunkt i flertallets behov, og hvor man blev transporteret fra et sted, man ikke skulle til, til en destination, hvor man ikke skulle hen.

I dag kan vi nu i langt højere grad skræddersy løsninger til brugerne både på land og i by. Dette er blevet gjort muligt via den stigende digitalisering.

Et eksempel på dette er Mobility as a Service (MaaS). MaaS tilbyder mobilitet, der er direkte tilpasset den enkeltes behov, uden at vedkommende nødvendigvis behøver at eje et køretøj.

Hvis vi som samfund kan lykkes med at få integreret de forskellige transportformer bedre via digitale løsninger, så vil vi i takt med dette ultimativt få en bedre udnyttet infrastruktur og dermed en mere effektiv mobilitet

Jesper Kronborg, branchedirektør for Dansk Erhverv Transport

Kernen i MaaS er at bringe en bruger fra sit opholdssted til en destination, når der er et direkte behov for det, på den nemmeste, hurtigste, mest sammenhængende måde, til en på forhånd aftalt pris, der passer til personen. Miljøbelastningen, en given tur har, kan ligeledes være en del af brugerens valg.

Moderne løsninger

Traditionelt set har de rejsende været henvist til at sammensætte deres transport ud fra, hvad de gængse tilbud som tog og bus kunne tilbyde og tilpasse deres dagligdag derefter.

I dag har danske virksomheder fokus på moderne løsninger, herunder biludlejningsfirmaerne, og udbyderne af free-flow delebils-, cykel- og løbehjulsløsninger. Det kommer ikke til at betyde, at den kollektive transport forsvinder, men at folk vil kunne vælge, hvorvidt de vil kombinere denne med andre tilbud eller f.eks. blot tage en delebil frem til deres destination.

Hvis vi som samfund kan lykkes med at få integreret de forskellige transportformer bedre via digitale løsninger, vil vi i takt med dette ultimativt få en bedre udnyttet infrastruktur og dermed en mere effektiv mobilitet.

Det handler nemlig også om at skabe plads på vejene til godstransporten, som i sagens natur ikke i samme grad kan gøre brug af ovenstående løsninger. Og faktisk eksisterer teknologien til at lave tilbud til hver enkelt bruger med sammensætning af egne valg af transportform samt betaling allerede i dag.

Men for at det kan gennemføres, kræver det, at de enkelte transportformer samarbejder, og at systemerne bliver mindre rigide. Dette bør derfor være en politisk prioritet, så vi sikrer bedre mobilitet til gavn for både borgerne og virksomhederne.

Debat: Den kollektive transport er et forvirrende kludetæppe

Debat: Hvis det ikke hænger sammen falder passagererne fra

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier