PolicyWatch

Sag om Rigspolitiets nye våbenregister er strandet i Justitsministeriet

Ombudsmanden gik i maj ind i sagen om det forsinkede våbenregister, som Netcompany er leverandør på. Men ligesom selve registeret er Ombudsmandens afgørelse nu også forsinket på grund af valget. Sagen bliver først genoptaget, når en ny justitsminister er på plads.

Mattias Tesfaye (S), fungerende justitsminister. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

I 11 måneder har det nye it-system til registrering af våben og udstedelse af våbentilladelser ikke været funktionsdygtigt. Som konsekvens estimerede Danmarks Jægerforbund, at op mod 20.000 jægere ikke kunne komme på jagt, da jagtsæsonen åbnede i maj.

Svaret på, om Netcompany, Rigspolitiet eller dem begge har ansvaret for de mange fejl og forsinkelser i det nye våbenregister, lader vente på sig.

Sagen er nemlig strandet i Justitsministeriet på grund af den nuværende parlamentariske situation, hvor der endnu ikke er udnævnt en ny regering. Det fremgår af en skrivelse, som Justitsministeriet har sendt til Ombudsmanden, og som ITWatch har fået indsigt i.

”Justitsministeriet bemærker, at der har udviklet sig en praksis, hvorefter regeringen, når valg er udskrevet, udviser tilbageholdenhed i sager, der indeholder væsentlige politiske beslutninger,” skriver Justitsministeriet i et svar til Ombudsmanden.

Det betyder, at Ombudsmanden ikke har mulighed for at få svar på en række supplerende spørgsmål, der opstod efter Rigspolitiets og Justitsministeriets oprindelige udtalelser.

”Justitsministeriet kan som uddybning af ministeriets brev til Folketingets Ombudsmand af 27. oktober 2022 oplyse, at besvarelsen af flere af de uddybende spørgsmål fra Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister vil forudsætte oplysninger om Justitsministeriets overvejelser om eventuelt fremtidige tiltag på området,” forklarer Justitsministeriet i et skriftligt svar til ITWatch.

Ombudsmanden savner blandt andet fortsat svar fra Justitsministeriet på, hvorfor man valgte at iværksætte det nye våbendirektiv, på trods af at it-systemet, der skulle understøtte det, kun i begrænset omfang var i stand til at udføre sagsbehandlingen.

Sagen landede på Ombudsmandens bord, da Danmarks Jægerforbund 27. april klagede over Rigspolitiet og Justitsministeriet til Ombudsmanden. 12. maj valgte Ombudsmanden at åbne en sag på baggrund af klagen.

Både Rigspolitiet og Justitsministeriet har udtalt sig til Ombudsmanden, men der udestod flere spørgsmål, hvorfor Ombudsmanden efterspurgte nye udtalelser fra parterne, blandt andet det førnævnte.

Men de vil altså først blive afleveret på den anden side af regeringsforhandlingerne.

”Justitsministeriet har vurderet det mest rigtigt at sende en samlet udtalelse efter udnævnelsen af en ny regering,” lyder det fra Justitsministeriet til ITWatch.

Langstrakt forløb

Arbejdet med det nye våbenregister tog sin begyndelse i 2018, og i januar 2019 igangsatte Rigspolitiet et it-projekt, som skulle tilvejebringe det nye register, men det blev udskudt med tilladelse fra EU-kommissionen ad tre omgange i perioden december 2019 og oktober 2021.

Netcompany vandt i løbet af denne periode kontrakten med at udvikle det nye register, og hen mod slutningen af januar i år blev registeret taget i brug, da en ændring i den danske våbenbekendtgørelse trådte i kraft på baggrund af EU-direktivet, som ligger bag implementeringen af det nye våbenregister.

Rigspolitiet har i samarbejde med Netcompany forsøgt at udbedre fejlene løbende efter ibrugtagningen, og der er flere gange blevet meldt deadlines ud for, hvornår registeret har været ventet fuldt funktionsdygtigt.

I marts måned var meldingen ifølge Danmarks Jægerforbund, at Rigspolitiet ikke kendte tidshorisonten, men arbejdet ville tage ”nogle måneder endnu”, og senere blev det meldt ud, at det ville være klar ved udgangen af juni.

Ingen af disse deadlines har dog vist sig at holde, hvilket daværende justitsminister Nick Hækkerup allerede i april fandt ”utilfredsstillende” i Børsen, og Danmarks Jægerforbund har kaldt det en ”skandale”.

”Skandalen om politiets nye våbenregister vil tilsyneladende ingen ende tage. Trods forsikringer fra Rigspolitiet og PAC (Politiets Administrative Center, red.) om, at Politiets våbenregister ville være funktionsdueligt fra 1. juli 2022, er den skinbarlige sandhed, at myndighederne har ført de våbenbrugende organisationer bag lyset,” skrev forbundet på sin hjemmeside midt i juli.

Nærmer sig afslutning

Siden er det blevet meldt ud, at registeret skulle være klar 1. november, men på en infoside på Politiets egen hjemmeside, der sidst er opdateret 17. november, skriver man, at systemet endnu ikke er klar.

”Udviklingen af registeret har budt på en række udfordringer, der har resulteret i lange sagsbehandlingstider i 2022. Projektet nærmer sig imidlertid sin afslutning. Politiet tester systemet ultimo 2022 og planlægger en overgang til egentlig drift efter endt testforløb. Det er altså forventningen, at projektet afsluttes inden udgangen af 2022,” lyder det.

I Danmarks Jægerforbunds klage til ombudsmanden fra april måned skriver man, at problemerne med registeret har ført til, at våbenbranchens omsætning ”kun er 22 pct. af, hvad den var på samme tidspunkt sidste år.”

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier