Lidl i retsopgør med Visit Denmark om hjertelogo

Turistorganisation kræver kompensation af supermarkedskæden Lidl for brug af hjerteformet dannebrogsflag.
Sagen mellem Lidl og Visit Denmark omhandler brugen af et hjerteformet dannebrogsflag. | Foto: Joachim Ladefoged
Sagen mellem Lidl og Visit Denmark omhandler brugen af et hjerteformet dannebrogsflag. | Foto: Joachim Ladefoged
af RITZAU

Når dommere og advokater mandag møder op i Sø- og Handelsrettens retssal C i Amaliegade i København, bliver det i bogstaveligeste forstand for at behandle en hjertesag.

Nærmere bestemt drejer striden sig om et rødt hjerteformet symbol med et hvidt kors igennem, så figuren ligner et dannebrogsflag.

Det er den statsejede turistorganisation Visit Denmark, som har sagsøgt den danske gren af den tyske supermarkedskæde Lidl. Ligesom Visit Denmark har Lidl nemlig i forskellige sammenhænge anvendt et dannebrogshjerte i forbindelse med sit logo.

Visit Denmark har siden 1968 – organisationen hed dengang Danmarks Turistråd – anvendt et logo med et hjerteformet dannebrogsflag, som organisationen har fået varemærkebeskyttet. Siden 2016 har Lidl i forskellige sammenhænge brugt et lignende symbol i sammenhæng med kædens eget logo, og turistorganisationen kræver nu en kompensation på en halv million kroner fra Lidl.

VisitDenmark kræver desuden, at Lidl får forbud mod at bruge symbolet i blandt andet tilbudsaviser og på skilte, facader, medarbejderuniformer, internettet, sociale medier og andre steder.

Lidl vil frifindes

Parterne har sendt deres sammenfattende processkrifter til Retten, og af dem fremgår deres synspunkter.

Lidl vil frifindes. I første omgang af formelle juridiske grunde, der dels drejer sig om, at Visit Denmark ifølge Lidl må anses som en offentlig myndighed, og i anden ombæring fordi organisationen har været for længe om at reagere på supermarkedskædens brug af logoet.

Men vil retten ikke følge Lidl i den argumentation, mener kæden ikke, at der er sket en overtrædelse af hverken varemærkeloven eller markedsføringsloven, som Visit Denmark påstår.

Lidl argumenterer med, at man i kædens danske gren 23. september 2016 tilføjede dannebrogshjertet til virksomhedens logo ”for at kommunikere, at der er tale om en dansk virksomhed, som holder af Danmark”, lyder det i processkriftet.

Men Visit Denmark mener, at kædens brug af logoet skader turistorganisationen, også selv om den og Lidl opererer i to vidt forskellige brancher.

Advokat med erfaring fra keramiksag

Advokat Johan Løje fra det københavnske advokatfirma Løje IP repræsenterer Visit Denmark, og Aarhus-advokaten Lasse Skaarup Christensen fra advokatfirmaet Gorrisen Federspiel møder på vegne af Lidl.

Det fremgår af det sammenfattende processkrift fra Lidl, at en anden Gorrisen Federspiel-advokat, den tidligere forbrugerombudsmand og dommer ved EU-domstolen Henrik Øe, har udfærdiget processkriftet.

Advokat Johan Løje har mange års erfaring inden for såkaldt immaterialret og har blandt andet været advokat i den såkaldte keramikkrig, som var en i medierne meget omtalt tvist om ophavsret og kopiering af keramikprodukter.

Her repræsenterede Løje keramiker Kasper Würtz, der i maj i fjor i Østre Landsret vandt en sag mod tv-profilen Christian Bitz og isenkramsgrossisten F & H.

Sagen mellem Visit Denmark og Lidl behandles mandag og tirsdag. Dommen afsiges på et senere tidspunkt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også