DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser

Det er den forkerte vej at gå at hæve billetpriserne, advarer Dansk Industri, der foreslår lavere priser.
Jo mere, man skruer op for prisen for tog. og busbilletter, jo flere fravælger den kollektive trafik, lyder det fra erhvervsorganisationen DI. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Jo mere, man skruer op for prisen for tog. og busbilletter, jo flere fravælger den kollektive trafik, lyder det fra erhvervsorganisationen DI. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Af Ritzau

Sænk billetpriserne og få flere til at tage bus og tog. Sådan lyder det ifølge Jyllands-Posten fra erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI).

Prisen for at bruge offentlig transport stiger i øjeblikket. Trafikselskaberne DSB, Metroselskabet og Movia har hævet priserne, så det i gennemsnit er blevet 4,9 procent dyrere at køre med offentlig transport.

Samtidig kæmper blandt andre DSB med, at kunderne ikke er vendt tilbage i samme omfang som før coronaepidemien.

Det kan blive døden for den kollektive transport, advarer direktør for DI Transport Karsten Lauritzen.

- Lige i øjeblikket hæver man taksterne. Men det er den stille død for den kollektive trafik. Jo mere, man skruer op for prisen, jo flere fravælger den kollektive trafik, siger han til Jyllands-Posten.

Han foreslår, at de offentlige tilskud til den kollektive transport øges med mindst 300 millioner kroner om året, og at billetpriserne sænkes med 12 til 20 procent.

Det vil ifølge Dansk Industris beregninger få ti procent flere til at tage bus og tog.

Beregningerne bygger ifølge direktøren på erfaringer fra udlandet.

- Det er lidt, som når supermarkedet sænker prisen på en vare. Så tjener man måske mindre på varen, men får til gengæld solgt mange flere varer, uddyber Karsten Lauritzen over for Ritzau.

Han peger på, at bilparken de seneste ti år er vokset med en halv million biler. Knap hver femte familie har ifølge Danmarks Statistik mere end én bil holdende i garagen.

- Det er et kæmpe problem. Vi ser ind i, at danskerne har købt flere biler både før og under coronaen. De fylder på vejene, og derfor har vi har brug for, at flere flytter sig i busser og tog, så vi undgår trængsel, siger Karsten Lauritzen.

Interesseorganisationen mener også, at takststrukturen og hele organiseringen af den kollektive transport bør forenkles.

Transportminister Thomas Danielsen (V) er glad for oplægget fra Dansk Industri. Men det er ikke vidtgående nok, vurderer han.

- Vi er nødt til at gøre noget radikalt i forhold til udviklingen i den kollektive trafik. Men jeg tror ikke, det er nok at ændre lidt på taksterne og give lidt mere i offentligt tilskud. Vi har brug for at ryste posten virkelig hårdt, siger han til Jyllands-Posten.

Ministeren siger, at han vil nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til en ny struktur for busbetjeningen i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter