En del af Watch Medier

PolicyWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
09.10.2018kl. 16.38

Løkkes mål om elbiler kan koste 88,6 milliarder kroner

Hvis regeringens plan om at stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030 bliver en realitet, kan det ende med at koste statskassen 88,6 mia. kr., viser regeringens egne beregninger.
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix
af ANDREAS LØNSTRUP

Et af de centrale mål i regeringens klimaudspil kan vise sig at blive en særdeles dyr fornøjelse for statskassen. Hvis regeringens mål om at stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030 kræver, at registreringsafgiften på grønne biler fastholdes på de nuværende 20. pct. frem til 2030, så vil det skabe et samlet finansieringsbehov på 88,6 mia. kr., viser interne notater fra Finansministeriet.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
!
!
Skal indeholde mindst 6 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede artikler:

  • Foto: BRENDER ILAN

    Peter Birch Sørensen: Regeringen skal finde mere finansiering til elbiler

    For abonnenter

  • Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil have 1 mio. grønne biler på de danske landeveje i 2030. Men regeringen har kun sat penge af til 10.000 nye elbiler de kommende to år. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

    Regeringen har kun penge til 10.000 elbiler de næste to år

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Yves Herman / Reuters / Ritzau Scanpix
EU

EU støtter op om prisloft på russisk diesel

Ifølge Bloomberg er flere EU-medlemslande blevet enige om at indføre et prisloft på 100 dollar pr. tønde diesel, der kommer fra Rusland.
Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, sammen med EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der fredag afholdt pressemøde i Kyiv | Foto: Ukrainian Presidential Press Service
EU

Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Foto: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Læs også

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

DSV vil afsætte et milliardbeløb til investering i grøn omstilling finansieret af en intern CO2-skat. Selskabet efterspørger samtidig politisk handling på området.

For abonnenter

Nyheder

Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet”

Mens vi venter på en elmarkedsreform fra EU-Kommissionen, advarer økonomisk vismand mod, at indgreb i pressede markeder for at spare forbrugerne penge kan risikere at koste endnu mere på den lange bane.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • EU støtter op om prisloft på russisk diesel – 20.33
  • Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion – 16.55
  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 11.52
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 11.08
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 10.50
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 10.44
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 10.21
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 10.19
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 10.12
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 08.20
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge