Regeringen har kun penge til 10.000 elbiler de næste to år

I 2030 skal 1 mio. grønne biler køre rundt på de danske veje, hvis det står til statsministeren. Men i 2019 og 2020 har regeringen kun penge til 10.000 nye elbiler svarende til 1 pct. af det samlede mål.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil have 1 mio. grønne biler på de danske landeveje i 2030. Men regeringen har kun sat penge af til 10.000 nye elbiler de kommende to år. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil have 1 mio. grønne biler på de danske landeveje i 2030. Men regeringen har kun sat penge af til 10.000 nye elbiler de kommende to år. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
AF PETER SØNDERGAARD OG ANDREAS LØNSTRUP

Det var med store ord, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) tirsdag i sidste uge proklamerede, at der i 2030 skal kære 1 million grønne biler rundt på de danske landeveje i 2030.

Det skal blandt andet ske ved, at afgiften på elbiler skal holdes nede de kommende år, så flere danskere får lyst til at skifte den benzinosende bil ud med en lækker elbil.

Men dykker man ned i regeringens klimaudspil står det klart, at der de kommende to år kun er råd til at lade 10.000 nye elbiler trille ud på de danske veje. Det betyder, at de resterende 99 pct. af de grønne biler skal sælges fra 2021 til 2030.

"Der er usikkerhed om teknologiudviklingen, og derfor vil regeringen, hvis der sælges mere end 10.000 lavemissionsbiler i løbet af 2019 og 2020, indkalde aftaleparterne med henblik på at drøfte aftalen," står der på side 18 i regeringens klimaudspil.

Uvist om afgifter stiger efter 2020

Udover at regeringen kun har sat penge af til 10.000 elbiler med lave afgifter i 2019 og 2020, så er det stadig uvist, om afgiften på elbiler så skal stige på 2021 og frem. Indtil videre lægger regeringen nemlig ikke op til at lade afgiften forblive lave efter 2020.

Dermed skal de 990.000 el- og plug-in hybridbiler, der skal sælges efter 2020, sælges til en mulig højere afgift end i dag.

PolicyWatch har bedt skatteminister Karsten Lauritzen uddybe, hvorfor der kun er fundet penge til at lade 10.000 elbiler blive købt på den særligt lave afgift i 2019 og 2020.

"Hvis der bliver solgt mange flere, så kommer der jo færre indtægter ind, fordi folk typisk ikke bare køber en elbil. De køber det som erstatning for en bil, hvor man betaler fuld registreringsafgift. Så det er for at være økonomisk ansvarlige. Vi ville også være villige til at samle den regning op."

Det vil sige, at den registreringsafgift, I lægger op til nu, er uholdbar, hvis der bliver solgt mere end 10.000 elbiler i 2019 og 2020?

"Ja, så vil der være en ekstraregning, og afhængigt af om den ekstraregning er 50 eller 100 millioner eller en milliard, så skal man finde ud af, hvad man gør. Man kan måske godt finde nogle ekstra penge, men hvis det er et milliardbeløb, så er det penge, man skal tage fra noget andet i vores samfund," siger Karsten Lauritzen.

Andre partier må finde pengene

Skatteministeren lægger dermed op til, at finde nye penge, hvis det er nødvendigt. Men hvis det skal ske, så skal de andre partier i Folketinget pege på finansiering, og dermed er der skabt usikkerhed om, hvor længe elbilskøbere skal vente, før afgifterne på de grønne biler måske stiger igen.

"Vi skal forhandle med Folketingets partier, og jeg formoder, at der er nogle af dem, der siger, at det regeringen gør – selv om vi synes det objektivt er ganske meget – det er helt ligegyldigt. Og så vil de have nogle helt store ønsker til, hvad man så skal gøre. Det er de også velkomne til, men så skal de også pege på, hvor pengene skal komme fra," siger Karsten Lauritzen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også