EU vil koordinere dialog mellem havets aktører i klimaets tjeneste

En ny strategi for den blå økonomi i EU er langt hen ad vejen en opremsning af kendte initiativer, men strategien understreger endnu en gang intentionen om at få shippingindustrien ind under ETS-systemet.
Det var EU's fiskerikommissær, Virginijus Sinkevicius, der mandag fortalte om EU's strategi for en bæredygtig blå økonomi, som for shippings vedkommende stort set handler om allerede kendte initiativer. | Foto: John Thys/AFP/Ritzau Scanpix
Det var EU's fiskerikommissær, Virginijus Sinkevicius, der mandag fortalte om EU's strategi for en bæredygtig blå økonomi, som for shippings vedkommende stort set handler om allerede kendte initiativer. | Foto: John Thys/AFP/Ritzau Scanpix

BRUXELLES

Alle sektorer i den blå økonomi skal mindske deres miljø- og klimapåvirkning for at EU kan være klimaneutral i 2050.

Også shipping-sektoren.

Det er hovedbudskabet i en strategi for bæredygtig blå økonomi, som EU-Kommissionen lagde frem mandag middag.

"Alle sektorer I den blå økonomi skal bidrage ved at reducere sin påvirkning, men samtidigt udvikle nye forretningsmuligheder," lød det fra EU's fiskerikommissær, Virginijus Sinkevicius, der også er ansvarig for havenes tilstand, da han fremlagde strategien.

Strategien fremsætter ikke meget nyt, men samler en masse af de initiativer, der allerede er på vej for maritim transport, havneaktiviteter og bygning af skibe.

Den Europæiske Grønne pagt betyder, at alle transportformer skal mindske sin CO2-udledning med 90 pct. inklusive den maritime transport.

Derfor understreger strategien, som det allerede blev meldt ud sidste år, at det første CO2-fri skib skal være på markedet i 2030, ligesom "en mulig udvidelse" af ETS-systemet vil betyde, at shippingsektoren også skal omfattes, så det kommer til at koste for skibene at udlede CO2.

Præcist hvordan det skal ske, vil Kommissionen først afsløre til sommer.

Flere lav-emissions områder

Kommissionen overvejer også at revidere direktivet for forurening fra skibe, og med Fuel EU Maritime, en lovgivning, der også kommer til sommer, vil Kommissionen fremme produktionen af skibsbrændstof lavet på vedvarende energi.

Som noget nyt vil Kommissionen som et led i en handlingsplan for nul forurening udpege nye områder i Middelhavet, hvor skibe kun må udlede en vis mængde svovl.

Ligesom det er tilfældet i dag, hvor skibe der sejler i Det Baltiske Hav, Nordsøen og Den Engelske Kanal kun må bruge brændstof, der har et maksimalt svovlindhold på 0,10 pct. Og idéen er at arbejde på at udbrede den politik til Sortehavet også.

Når det gælder havne, skal brugen af digitale løsninger og autonome løsninger udbredes, så forureningen bringes ned, og de europæiske havne skal gøres til energi-hubs, hvor man samler vedvarende energikilder.

Nyt blåt forum

For at hjælpe CO2-reduktionen og mindre forurening på vej, vil Kommissionen danne et blåt forum for brugerne af havet, hvor man kan koordinere dialogen mellem offshore-operatører, shippingsektoren, turismesektoren, fiskeribranchen vedvarende energiselskaber og andre interessenter.

"Det vil udvikle synergier mellem aktiviteterne og forene konkurrerende anvendelser af havet," som der står i strategien.

Kommissionen vil samtidig skubbe på for at bruge EU-midler til at gøre den europæiske maritime transport grønnere. Blandt andet ved at renovere skibene, så de bliver mere energieffektive og ved at udvikle den europæiske skibsindustri i en grønnere retning.

Endelig er det meningen, at forordningen fra 2013 om ophugning af skibeskal revideres for at gøre den mere i overensstemmelse med tidens grønne ånd og krav til genbrug.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også