Danske Vognmænd vil have samlet EU-regelsæt for køretider

”Vi mener ikke, at reglerne skal laves om, men de skal være mere enkle, så de både er til at forstå og til at efterleve,” siger underdirektør Frank Davidsen.
Chauffører og vognmænd håber at samle politisk opbakning til at ensrette to sæt EU-regler om køretider. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Chauffører og vognmænd håber at samle politisk opbakning til at ensrette to sæt EU-regler om køretider. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

At have både køre-hvile-tids-regler og regler for arbejdstid for vejtransport er et regelsæt for meget, mener brancheorganisationen DTL - Danske Vognmænd, der ifølge DR vil forsøge at få de danske EU-politikere til at samle de to sæt EU-regler i ét. 

”Vi mener ikke, at reglerne skal laves om, men de skal være mere enkle, så de både er til at forstå og til at efterleve,” siger underdirektør Frank Davidsen til DR.

Ifølge brancheorganisationen og en lastbilchauffør, som DR har talt med, betyder de to regelsæt, at der er så mange detaljer, at chauffører og deres vognmænd må bruge store mængder tid på at holde styr på, at de overholder tidsbestemmelserne i begge EU-regelsæt.

Hvis ikke reglerne overholdes kan det koste op til 3000 kr. for chaufførerne og 6000 kr. for firmaet.

Vognmændenes og chaufførernes ønsker er ment som et indspark i den igangværende EU-Parlamentsvalgkamp, hvor de ønsker, at de danske kandidater vil sætte sig i spidsen for at samle reglerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også