Danskerne vil have politikere til at gøre elbiler mere attraktive

7 af 10 danskere mener, at politikerne bør gøre det mere attraktivt at købe elbiler frem for benzin- og dieselbiler. Men regeringen mangler ambitioner, siger kritikerne.
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
AF POLITIKEN FORMIDLET AF RITZAU

Manglende lademuligheder, uklare priser på elektricitet, rækkeviddeangst og biler, der er for dyre til folks pengepung. Det er nogle af de barrierer, der afholder folk fra at anskaffe sig en elbil. Men det er ikke, fordi danskerne mangler lysten. Det skriver Politiken lørdag.

Et flertal af danskerne – 69 pct. – vil have regeringen og politikerne til at gøre ’en særlig indsats’ for, at vi køber elbiler i stedet for biler, der kører på fossil brændstof. Kun 13 pct. er imod. Dermed tegner der sig et kæmpe flertal i befolkningen for at gøre elbiler mere attraktive.

Flertallet gælder i alle dele af landet, i alle indkomstklasser, i alle partier og alle aldersgrupper. Det viser en spørgeundersøgelse, som Megafon har gennemført for Politiken. Danskerne efterlyser i undersøgelsen især lave afgifter, flere hurtigladere og flere ladere generelt.

Men S-regeringen har siden sin tiltræden for fem måneder siden ikke indført nye tiltag på elbilsområdet, bortset fra en regel, der gør det lettere for kommuner at indføre rabatter til elbilparkering.

Det får nu bilbranchen, miljøfolk og politikere til at kritisere regeringen for at fortsætte mange års slingrekurs.

"Den nye regering fortsætter tidligere regeringers politik med at vente til sidste øjeblik. Den groteske hverdag er, at du lige nu ikke aner, hvad en elbil eller strømmen til den kommer til at koste om halvanden måned," siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, til Politiken.

I år er der indtil videre solgt 4.581 elbiler, hvilket er en ny rekord. Men der blev samtidig solgt 199.000 benzin- og dieselbiler – 2.500 flere end sidste år. Der har således aldrig været så mange benzin- og dieselbiler på de danske veje, og de nyregistrerede biler i år udleder mere CO2 end sidste år – typisk fordi de er større.

"Det er deprimerende, at stigningen fortsætter. Antallet af fossile biler skal ned. Det er essensen i en grøn omstilling. Hver fossil bil, der sælges lige nu, kører i gennemsnit rundt på vejene i 15 år og vil altså stadig udlede CO2 i 2034. Vi har brug for en straksopbremsning," siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd – nu Rådet for Grøn Omstilling.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Politiken.)

Finansminister om afgifter på elbiler: Vi diskuterer stadig

Debat: Grøn fremtid kræver investeringer i ladeinfrastruktur 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også