PolicyWatch

Lilleholt skifter spor: Åbner for fastfrysning af elbilafgift

For to uger siden sagde klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), at han hverken vil sænke eller fastfryse afgiften på elbiler. Nu er han klar til at diskutere en fastfrysning i kommende forhandlinger. Ministeren er på slingrekurs, mener Socialdemokratiet.

/ritzau/Jens Dresling
Foto: /ritzau/Jens Dresling

Kort inden præsentationen af regeringens klimaudspil slår klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V) ind på et nyt spor i spørgsmålet om afgifter på elbiler.

På forsiden af Børsen for to uger siden blev ministeren citeret for at sige, at han hverken vil sænke eller fastfryse afgiften på elbiler, der står til at stige med 20 pct. ved årsskiftet som følge af den nuværende aftale.

På et samråd i energiudvalget torsdag, havde piben fået en anden lyd:

"Vi (skal) diskutere, om vi i en kort årrække fortsat skal have en afgiftsreduktion for de grønne biler, for at vi kan være klar, når teknologien er moden," sagde Lars Christian Lilleholt under samrådet.

"Regeringen er villig til at kigge på det her. Der gøres nogle overvejelser, om der ville være fornuft i at gøre det (fastfryse afgiften, red.) fra 1. januar af."

Til Børsen sagde Lars Christian Lilleholt for 14 dage siden, at "Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet (af elbiler, red.) nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke."

Ministeren forholdte sig også til sine egne udtalelser på samrådet torsdag:

"Det, der har været hensigten for mig, det har været en diskussion af, om kan vi gøre det her ud i al evighed (fastfryse afgiften red.). Det tror jeg ikke. Det er meget tænkeligt, og det er så også noget vi kommer til at diskutere i forbindelse med de forhandlinger, der bliver i efteråret omkring registreringsafgiften på elbiler. Om man skal trække det her i en periode eller, hvad man skal gøre," sagde han.

S: Lars Christian Lilleholt i kovending

Ifølge energi- og klimaordfører i Socialdemokratiet Jens Joel, der havde indkaldt til samrådet, er der tale om en minister, der trækker i land.

"Det er ikke specielt hensigtsmæssigt at have en regering, som den ene uge mener det ene, og den anden uge mener det andet. Men givet at vi mener og har forslået, at man lader være med at lade afgiften stige lige nu, er det glædeligt, hvis man er kommet til fornuft og er villig til at diskutere den del også," siger Jens Joel.

Det er ikke specielt hensigtsmæssigt at have en regering, som den ene uge mener det ene, og den anden uge mener det andet.

Energi- og klimaordfører Jens Joel (S)

Han var dog overrasket over meldingen fra Lilleholt.

"Man kan undre sig over, at man går på forsiden af Børsen med det budskab, at afgiften skal stige fra nytår og så to uger senere sidder og siger, at det skal den ikke alligevel," siger Jens Joel og slår fast, at Socialdemokratiet er klar til at holde afgiften på elbiler på det nuværende niveau i stedet for at lade den stige fra nytår.

"Det er helt sikkert. Socialdemokratiet har jo forslået at vi ikke lader den stige til nytår," siger Jens Joel.

Kritik fra Elbilsbranchen

Som følge af den aftale, der ligger nu, som blev aftalt af V, LA, K, S og R sidste forår, vil afgiften på elbiler stige til 40 pct. efter årsskiftet fra de nuværende 20 pct. I de kommende år vil afgiften så gradvist stige yderligere 20 pct. om året.

Det er en frisk udtalelse, for den går jo kontra på sund fornuft.

Peter Bjerregaard, Market Regulation Manager i E.ON Danmark

Det er på den baggrund, at klimaminister Lars Christian Lilleholt meldte ud, at han hverken vil sænke eller fastfryse afgiften på elbiler for to uger siden. Budskabet mødte hård kritik fra både Elbilbranchen og virksomhederne E.ON og Clever, der sætter ladestationer op til elbilerne på de danske veje.

"Det er en frisk udtalelse, for den går jo kontra på sund fornuft," sagde Peter Bjerregaard, der er Market Regulation Manager i E.ON Danmark.

Samme melding kom fra Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

"Afgifterne spiller en helt central rolle. Det kan man jo se i statistikken, når man ser, hvordan salget af elbiler er gået frem og tilbage alt efter, hvordan snakken om afgifterne har påvirket markedet," sagde Lærke Flader.

En rundspørge, som Wilke har foretaget blandt 1011 danskere for PolicyWatch, viser, at 49,7 pct. mener, at alle elbiler bør fritages for afgifter, så elbilerne bliver relativt billigere i forhold til benzin- og dieselbiler.

26,8 pct. mener, at afgifterne på elbiler bør forblive som i dag, mens 12, 6 pct. gerne så den samme afgift på elbiler som på benzin- og dieselbiler.

Regeringen forventes at præsentere sit klimaudspil i løbet af efteråret.

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier