PolicyWatch

DI blander sig i stormombrust debat om lystbåde

Det giver god samfundsøkonomisk mening at sænke afgiften for lystbåde. Det mener Dansk Industri, der dermed giver regeringen medvind i en Twitterstorm, hvor danske lystbåde er blevet sat over for global børnedødelighed.

Regeringen sætter i sit finanslovforslag for 2019 55 mio. kr. af til at lette forsikringsafgiften for lystfortøjer. | Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2011

Siden regeringen i sit finanslovforslag søsatte idéen om at lette afgiften på lystbåde, er bølgerne i debatten gået højt.

Først rasede Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen i Ekstra Bladet og kaldte forslaget en "gave til Fritz og Poul-segmentet med dyre både i Vedbæk, Skovshoved og Rungsted."

Og siden strammede hans partikollega Mette Gjerskov tonen ved på Twitter at undre sig over, at regeringen ville give afgiftslettelser til lystbåde, mens en FN-rapport viste, at der konstant dør børn i verden.

"Sådan er der så meget... FN: der dør et barn hvert 5 sek. Regeringen: lavere skat på lystyachter," tweetede Gjerskov.

Tweetet medførte skarpe reaktioner fra blandt andre Liberal Alliances Joachim B. Olsen, der på Twitter spurgte Mette Gjerskov, om der dør "et barn hver femte sekund på grund af påsejlinger af lystbåde? Eller slår du bare plat på, at der dør et barn hver femte sekund?"

Ny kurs i hård debat

Nu flår Dansk Industri (DI) i roret og slår fuld bak for at dreje debatten ind på en ny kurs. For det giver faktisk samfundsøkonomisk mening at sænke afgiften for lystbåde, skriver DI i en analyse.

Regeringen sætter i sit finanslovforslag for 2019 55 mio. kr. af til at lette forsikringsafgiften for lystfortøjer fra 1,34 pct. til 0,8 pct. Nedsættelsen gavner ifølge Netavisen Pio især dyre både. Lystyachtejere vil således spare godt 5000 kr. per mio. kr. lystyachten er forsikret for.

Ifølge DI vil afgiftslettelsen dog betyde øgede indtægter for den danske bådbranche. Det skyldes, at danske bådejere sejler deres båd til udlandet i vinterhalvåret for på den måde at undgå afgiften om vinteren.

DI vurderer, at båderhvervet går glip af cirka 190 mio. kr. i omsætning som følge af afgiften, og at den danske statskasse mister momsindtægter for cirka 35 mio. kr.

"I dag betaler indehavere af lystfartøjer en afgift til statskassen på 1,34 pct. af forsikringssummen af forsikringer for lystfartøjer, der er hjemmehørende i Danmark. Der findes ingen pligt til at tegne forsikringer for lystfartøjer. I praksis betyder reglerne, at afgiften kan undgås ved at flytte lystfartøjet til udlandet, ved at underforsikre fartøjet eller helt undlade at forsikre fartøjet for sejlads i dansk territorium," skriver DI i analysen.

Danske både sejles til udlandet

En undersøgelse fra Epinion viser ifølge DI, at 7 pct. eller cirka 4000 både vinteropbevares i udlandet. To ud af tre af disse angiver, at de blandt andet gør det for at spare forsikringsafgiften.

"Denne aktivitet leder til, at bådbranchen i Danmark går glip af omsætningen i form af tabte opgaver såsom opbevaring, motorservice og alm. klargøring. Ud over de opgaver, der umiddelbart er forbundet med vinteropbevaringen af bådene, går branchen også glip af eksempelvis reparationer og køb af ekstra udstyr," skriver DI.

Dansk Folkeparti, der efter alt at dømme kommer til at skulle lægge stemmer til finansloven, har til Netavisen Pio sagt, at partiet venter med at tage stilling til forslaget til finanslovforhandlingerne går i gang.

Maritime virksomheder sukker efter udenlandsk arbejdskraft

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier