En del af Watch Medier

PolicyWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
02.04.2019kl. 12.21

Folketinget strammer grebet om bilforhandlere efter fusk

Øget kontrol og strammere regler skal gøre op med fusk i forbindelse med handel med brugte biler. Det har Folketinget besluttet. Den øgede kontrol skal brugtvognsforhandlerne selv betale for, men Bilbranchen er alligevel glad for de nye regler.
Bilforhandlere bliver underlagt øget kontrol. | Foto: Ritzau Scanpix / AP/Khampha Bouaphanh/Polfoto
Bilforhandlere bliver underlagt øget kontrol. | Foto: Ritzau Scanpix / AP/Khampha Bouaphanh/Polfoto
af STEFFEN MOSES

Bilforhandlere bliver underlagt øget kontrol og strammere regler. Det er samtlige partier i Folketinget blevet enige om, efter både Motorstyrelsen, Rigsrevisionen og DR Kontant har afdækkede omfattende fusk med eksport og import af brugte biler.

Blandt andet vil partierne lukke selvanmelderordningen for eksport af brugte køretøjer. Ordningen betyder, at bileksportører selv har haft mulighed for at anmelde bilens værdi over for skattevæsenet og få den resterende registreringsafgift refunderet.

Dermed har bilforhandlere kunnet suge penge ud af statskassen ved at skrue værdien urealistisk højt op. Og det er der for mange, der har gjort, mener skatteminister Karsten Lauritzen (V).

"Vi skal gøre det nemt for dem, der følger reglerne. Og svært for dem, der ikke gør. Og motorområdet har desværre haft for mange eksempler på det sidste," udtaler Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.

Partierne er blevet enige om at afskaffe selvanmelderordningen 1. juli 2020. Indtil da vil Motorstyrelsen øge kontroltrykket for eksporten af brugte biler markant.

Samtidig er partierne enige om, at eksportørerne fremadrettet selv skal betale for værdifastsættelsen af egen lomme, og at der udpeges specielle synshaller, så vurderingen af køretøjerne sker på et ensartet grundlag, ligesom bødestørrelsen ved snyd fordobles.

Bilbranchen: Godt for konkurrencen

Til trods for den øgede kontrol og de strammere regler, er interesseorganisationen Bilbranchen tilfreds.

"Vi er positive, fordi det betyder, at det bliver langt sværere for dem, der ønsker at spekulere i reglerne. Og for dem, der gerne vil overholde reglerne, bliver det lidt mere administrativt besværligt, men til gengæld mere fair konkurrencemæssigt," siger branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, til PolicyWatch.

Han medgiver, at de nye regler vil være en merudgift for bilforhandlerne, men det er samlet set en fordel for lovlydige forhandlere, at det bliver sværere at svindle.

"Det er klart, at når man øger kontrollen, vil der være flere virksomheder, som oplever, at de bliver kontrolleret, og det vil give noget mere administrativt bøvl. Men omvendt må man sige, at det vil gøre, at flere virksomheder vil holde sig inden for rammerne af, hvad der nu engang er reglerne. Og det er i de flestes interesse," siger han.

Der er potentielt lignende risiko for fusk i forhold til import af biler, og derfor bliver kontroltrykket for importerede brugte biler øget fra cirka 2 pct. til 10 pct., svarende til cirka 4000 ekstra kontroller pr. år.

Det øgede kontroltryk finansieres ved at afskaffe kompensationen for registrerings- og toldsyn ved eksport og import af brugte køretøjer.

Fakta: Initiativer på motorområdet

Eksport af brugte biler

Selvanmelderordningen på eksportområdet afskaffes, så alle værdifastsættelser overgår til Motorstyrelsen pr. 1. juli 2020. Indtil da igangsættes en række initiativer, herunder:

- Motorstyrelsens nuværende kontroltryk på 10 pct. af alle selvanmeldte køretøjer til eksport hæves til 15 pct. i perioden frem til, at selvanmelderordningen afskaffes.

- Der indføres et fuldt omkostningsdækkende gebyr for eksport af køretøjer.

- Kvaliteten af toldsyn af køretøjer forud for eksport forbedres gennem:

- Et øget tilsyn fra Færdselsstyrelsen med synshallernes toldsyn.

- Oprettelsen af specialsynshaller.

- Afskaffelsen af den nuværende kompensation på 400 kr. ved toldsyn af køretøjer forud for eksport.

- Sanktionerne skærpes dels ved at hæve bødeniveauet til det dobbelte, dels ved praksis for strafsubjekter.

- Der afsættes desuden en række øvrige initiativer på den korte og lange bane for at styrke regelefterlevelsen ved eksport af brugte biler.

Import af brugte og nye biler

- Kontroltrykket øges fra ca. 2 pct. til 10 pct., svarende til ca. 4.000 ekstra kontroller pr. år. Det øgede kontroltryk finansieres ved afskaffelsen af kompensation for registrerings- og toldsyn ved eksport og import af brugte køretøjer.

- Der gennemføres en undersøgelse af regelefterlevelsen på importområdet for at styrke grundlaget for at foretage eventuelle yderligere initiativer.

- Den særlige nedsættelse af registreringsafgift med 60 kr. ved import af brugte køretøjer afskaffes.

- Der nedsættes en taskforce i Motorstyrelsen, der skal undersøge værdifastsættelsen ved import af nye biler.

Kilde: Skatteministeriet

Relaterede artikler:

  • Statsministerens mål for grønne biler i Danmark er urealistiske, lyder det fra en lang række af bilsælgere. | Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

    144 bilsælgere tror ikke på Løkkes mål om grønne biler

  • Salget af biler risikerer at gå i stå igen, hvis politikerne på Christiansborg skal forhandle om afgifter igen i år, mener autobranchen. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

    Bilforhandler: Vi bliver taget som gidsel for fjerde år i træk

  • Foto: PR

    Bilbranche: Udfasning af benzinbiler kræver opbakning i EU

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Olufson
Christiansborg

Miljøminister: Vi kan ikke nægte import af norsk spildevand

Miljøminister Magnus Heunicke (S) vil nu se på, om reglerne kan ændres og vil tage sagen op med EU’s miljøkommissær i denne uge. 
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Global

Dansk life science-eksport fortsætter gode takter og slår rekord

For abonnenter

Foto: Henning Bagger
Nyheder

Vestas efterlyser europæisk pendant til amerikansk billionpakke

For abonnenter

Martin Præstegaard har siden juli 2022 været adm. direktør i ATP. | Foto: Gregers Tycho
PolicyWatch

ATP afviser politisk ønske fra regeringsgrundlag

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Global

Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen"

For abonnenter

Banker har ydet balanceret rådgivning i tiden med negative renter, konkluderer Finanstilsynet i ny rapport. | Foto: Lars Krabbe
PolicyWatch

Banker går fri efter granskning af investeringstilbud under negative renter

For abonnenter

Læs også

Foto: Mathias Svold
Virksomheder

Region klar til at sende Danfoss-forurening i udbud efter forsinkelse

I Region Syddanmark har man løst udfordringer med en ustabil dæmning ved generationsforureningen på Himmark Strand, og oprensningsopgaven er derfor nu klar til at blive sendt i udbud.

For abonnenter

Jens Lund, driftsdirektør i DSV. | Foto: PR / DSV
Virksomheder

Ny intern CO2-skat skal få grøn omstilling ud i hele DSV: "Det her må ikke blive oppe i hjørnekontorerne"

En del af DSV’s bæredygtighedsstrategi er at pålægge de enkelte divisioner en intern skat baseret på, hvor meget CO2, de udleder. Det skal bidrage til, at langt flere tænker grøn omstilling ind i deres arbejde, forklarer Jens Lund.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Global

Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen"

Nye tal for Danmarks eksport viser, at rederiernes historisk optur under pandemien sluttede i de sidste tre måneder af 2022.

For abonnenter

Job

  • Advokat/Erfaren fuldmægtig til forsikringsret

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Miljøminister: Vi kan ikke nægte import af norsk spildevand – 14.48
  • Dansk life science-eksport fortsætter gode takter og slår rekord – 13.29
  • Vestas efterlyser europæisk pendant til amerikansk billionpakke – 13.19
  • Regeringspartier slår ring om ATP efter "hårdt" og "trist" år – 12.16
  • Ny intern CO2-skat skal få grøn omstilling ud i hele DSV: "Det her må ikke blive oppe i hjørnekontorerne" – 10.55
  • Region klar til at sende Danfoss-forurening i udbud efter forsinkelse – 10.51
  • Domstoles prioritering af særlige sagstyper bliver justeret – 10.49
  • XL-Byg venter "benhård rekrutteringskamp" efter nyt dyk i elevtal – 10.49
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 10.38
  • ATP afviser politisk ønske fra regeringsgrundlag – 10.38
Flere nyheder

Job

  • Advokat/Erfaren fuldmægtig til forsikringsret

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

  • Om PolicyWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge