Folketinget strammer grebet om bilforhandlere efter fusk

Øget kontrol og strammere regler skal gøre op med fusk i forbindelse med handel med brugte biler. Det har Folketinget besluttet. Den øgede kontrol skal brugtvognsforhandlerne selv betale for, men Bilbranchen er alligevel glad for de nye regler.
Bilforhandlere bliver underlagt øget kontrol. | Foto: Ritzau Scanpix / AP/Khampha Bouaphanh/Polfoto
Bilforhandlere bliver underlagt øget kontrol. | Foto: Ritzau Scanpix / AP/Khampha Bouaphanh/Polfoto

Bilforhandlere bliver underlagt øget kontrol og strammere regler. Det er samtlige partier i Folketinget blevet enige om, efter både Motorstyrelsen, Rigsrevisionen og DR Kontant har afdækkede omfattende fusk med eksport og import af brugte biler.

Blandt andet vil partierne lukke selvanmelderordningen for eksport af brugte køretøjer. Ordningen betyder, at bileksportører selv har haft mulighed for at anmelde bilens værdi over for skattevæsenet og få den resterende registreringsafgift refunderet.

Dermed har bilforhandlere kunnet suge penge ud af statskassen ved at skrue værdien urealistisk højt op. Og det er der for mange, der har gjort, mener skatteminister Karsten Lauritzen (V).

"Vi skal gøre det nemt for dem, der følger reglerne. Og svært for dem, der ikke gør. Og motorområdet har desværre haft for mange eksempler på det sidste," udtaler Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.

Partierne er blevet enige om at afskaffe selvanmelderordningen 1. juli 2020. Indtil da vil Motorstyrelsen øge kontroltrykket for eksporten af brugte biler markant.

Samtidig er partierne enige om, at eksportørerne fremadrettet selv skal betale for værdifastsættelsen af egen lomme, og at der udpeges specielle synshaller, så vurderingen af køretøjerne sker på et ensartet grundlag, ligesom bødestørrelsen ved snyd fordobles.

Bilbranchen: Godt for konkurrencen

Til trods for den øgede kontrol og de strammere regler, er interesseorganisationen Bilbranchen tilfreds.

"Vi er positive, fordi det betyder, at det bliver langt sværere for dem, der ønsker at spekulere i reglerne. Og for dem, der gerne vil overholde reglerne, bliver det lidt mere administrativt besværligt, men til gengæld mere fair konkurrencemæssigt," siger branchedirektør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, til PolicyWatch.

Han medgiver, at de nye regler vil være en merudgift for bilforhandlerne, men det er samlet set en fordel for lovlydige forhandlere, at det bliver sværere at svindle.

"Det er klart, at når man øger kontrollen, vil der være flere virksomheder, som oplever, at de bliver kontrolleret, og det vil give noget mere administrativt bøvl. Men omvendt må man sige, at det vil gøre, at flere virksomheder vil holde sig inden for rammerne af, hvad der nu engang er reglerne. Og det er i de flestes interesse," siger han.

Der er potentielt lignende risiko for fusk i forhold til import af biler, og derfor bliver kontroltrykket for importerede brugte biler øget fra cirka 2 pct. til 10 pct., svarende til cirka 4000 ekstra kontroller pr. år.

Det øgede kontroltryk finansieres ved at afskaffe kompensationen for registrerings- og toldsyn ved eksport og import af brugte køretøjer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også