Minister møder kritik i sag om bankers forskelsbehandling af kunder

Erhvervsministeren er efter spørgsmål fra Folketingets Ligestillingsudvalg gået ind i sagen om bankers behandling af kunder, der har haft en depression. Ministerens svar møder dog kritik fra flere partier, skriver DR.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) går nu ind i sagen om bankers forskelsbehandling af kunder, der har haft en depression. Det sker på baggrund af et spørgsmål fra Folketingets Ligestillingsudvalg til ministeren.

Det skriver DR.

Sagen tager udgangspunkt i historien om Nanna Inie Strømberg-Derczynski, der i 2017 skulle betale en højere rente på et forbrugslån i Djursland Bank, fordi hun havde haft en depression. Simon Kollerup skriver i sit svar til Ligestillingsudvalget, at han har stor forståelse for, at situationen kan virke urimelig for Nanna Inie Strømberg-Derczynski.

"Jeg vil gerne slå fast, at det er min helt klare forventning, at banker og forsikringsselskaber overholder deres del af samfundskontrakten og behandler deres kunder ordentligt. Det indebærer blandt andet, at man tager en rimelig pris for sine produkter, hvor prisen er beregnet på et sagligt grundlag," skriver ministeren videre.

Svaret møder kritik fra både Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der mener, at svaret er et "typisk embedsmandssvar", og at ministeren bør gå yderligere ind i sagen.

Regeringen giver brexit-millioner til danske virksomheder 

Regeringens støttepartier vil hæve andelen af medarbejderejede virksomheder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også