PolicyWatch

Kommuner og regioner køber PR og lobbyisme for millioner: "Udviklingen har været eksponentiel"

Danmarks kommuner og regioner har over de seneste to år brugt et tocifret millionbeløb i skattekroner på eksternt lobby- og kommunikationsarbejde. Det er blandt andet sket i et forsøg på at påvirke landspolitiske beslutninger, skriver Berlingske.

Foto: colourbox.com

Der er ingen evidens for effekten, og det er som at spille lotto for borgernes penge. Sådan lyder kritikken fra eksperter, efter Berlingske har kunnet fortælle, at regioner og kommuner har brugt løs af skattekronerne hos lobby- og kommunikationsbureauer.

Berlingske har fået aktindsigt i landets kommuner og regioners udgifter til 16 konkrete lobby- og kommunikationsbureauer siden 2014. Den viser, at kommunerne har betalt de udvalgte bureauer omkring 48 mio. kr. over de fem år. Ikke alle kommuner har anvendt bureauerne, mens andre har brugt flere mio. kr. i perioden, og derfor kan tallet reelt være højere.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier