Folketinget stemmer DIS-udvidelse igennem

Et flertal i Folketinget har fredag stemt for en udvidelse af både DIS- og tonnageskatten. I denne uge har også EU godkendt ændringen af den danske støtte til rederier.
Havvindrederiet Ziton har været blandt de primære fortalere for en udvidelse af de danske støtteordninger til at gælde offshoreskibe. | Foto: PR/Ziton
Havvindrederiet Ziton har været blandt de primære fortalere for en udvidelse af de danske støtteordninger til at gælde offshoreskibe. | Foto: PR/Ziton

Udvidelsen af DIS- og tonnageskatten er nu endeligt på plads, efter et politisk flertal netop har stemt ændringerne igennem.

Lovforslagene blev tredjebehandlet i Folketinget fredag. Og den politiske opbakning betyder, at en udvidelse af ordningerne til at omfatte offshoreskibe nu er på plads.

For at få udvidelsen godkendt af EU, har Danmark dog måtte komme med en afgørende indrømmelse, som har mødt kritik undervejs.

Ændringen åbner en kattelem for udenlandske rederier, der fremover vil kunne hyre danske søfolk på nettoløn – også selvom deres skibe ikke er flaget ind i det danske register.

Kravet til ændringen kommer fra EU, som mener, at ordningen begrænsede arbejdskraftens frie bevægelighed i sin nuværende form.

Danske Rederier: Flere vil flage ind

Hos Danske Rederier ser man positivt på, at ændringerne nu er blevet stemt endeligt igennem.

Brancheorganisationen mener, at udvidelsen vil få flere rederier til at flage skibe ind under dansk flag og sikre "nye investeringer og arbejdspladser i hele landet".

"Der er benhård international konkurrence på havvind, så det er enormt vigtigt, at de mange danske rederier, der bygger og servicerer havvindmølleparkerne, får samme vilkår som deres konkurrenter. Det gør de med udvidelsen her, og jeg er sikker på, at udvidelsen både vil føre til flere skibe på dansk flag og skabe jobs i yderområderne, hvor flertallet af søfolkene bor," siger adm. direktør Anne H. Steffensen i en meddelelse.

Mandag i denne uge godkendte EU udvidelsen af den danske støtteordning med det forbehold, at den foreslåede ændring ville blive stemt igennem Folketinget.

DIS-ordningen blev indført i 1988 for at give de danske rederier bedre vilkår i den internationale konkurrence på et tidspunkt, hvor mange skibsejere flagede ud af Europa.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

De store løber fra de små: Mindre virksomheder holder igen med investeringerne

Tysk lavvækst er den største frygt hos danske eksportvirksomheder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også