V og S vil se på mulighed for at udskifte tog med superbusser
![Foto: Martin Sylvest//](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12215240.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7az3fehh91016g0s0mtz.jpg)
Venstre vil give tilskud på 25-50 procent til projekter, der udskifter nedslidte togbaner med moderne busser.
Det skriver Jyllands-Posten.
De såkaldte BRT-busser har egne kørebaner og næsten samme komfort som tog.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) hilser idéen velkommen.
"BRT-busser har meget interessante perspektiver, og jeg vil tage Venstre på ordet og få analyseret, hvordan vi kan opbygge en statslig pulje," siger han til avisen.
Ministeren har netop fået gennemført en analyse af mulighederne for udskiftning på Østbanen. Den løber mellem Køge og Stevns.
Analysen viser, at det vil koste flere penge at skifte toget ud med busser.
Det vil dog være meget billigere at drive busser på strækningen.
Ifølge Jyllands-Posten vil den interne rente i en udskiftning af Østbanens skinner ligge mellem 5-13 procent.
Det er meget højt for et projekt med kollektiv trafik, siger flere trafikøkonomer til avisen.
Overfor Jyllands-Posten slår Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, fast, at partiet ikke vil være med til at betale for flere nye skinner i Danmark.
De eneste nye togstrækninger, man i Venstre vil gå med til, er en bane over Vestfyn og et ekstra spor til Padborg.
"Til gengæld vil vi gerne gå ind med et statsligt tilskud, hvis man vælger BRT."
"Det gælder også, hvis man for eksempel i Aarhus vælger en BRT-løsning i stedet for anden etape af letbanen. Her vil man måske blive overbevist om, at BRT er den rigtig løsning, hvis staten engagerer sig," siger han til avisen.
Der findes 13 lokalbaner i Danmark.
Ifølge Transportministeriet er der behov for større investeringer på tre af banerne - Østbanen, Gribskov- og Hornbækbanen samt Lemvigbanen.
Flere vil følge i de kommende år.