Første spadestik i Tyskland er taget til Femern-forbindelsen

Efter planen står Femern-forbindelsen klar i 2029. Nu er arbejdet i gang både på dansk og tysk side.
Med til begivenheden var blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S). | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Med til begivenheden var blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S). | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Det første spadestik på dansk grund er allerede taget for flere måneder siden, og mandag blev det første spadestik til Femern-forbindelsen, der skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern, så taget i Tyskland.

Med til begivenheden var blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S).

"Det er en meget stor og vigtig dag i dag, når vi også fysisk kommer i gang med byggearbejdet på tysk side."

"De endelige godkendelser er faldet på plads hos vores tyske naboer, og det betyder, at nu tager vi det sidste skridt i forhold til at få sat det konkrete byggearbejde i gang på tysk side," siger Engelbrecht.

Femern-forbindelsen ventes at stå klar i 2029 og vil være en 18 kilometer lang sænketunnel under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.

Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog. Planlægningen af Femern-forbindelsen har været over 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.

Da aftalen blev indgået, var forventningen, at forbindelsen kunne stå klar i 2018. Oprindeligt var der planlagt en bro, men det blev i 2011 ændret til en tunnel.

Projektet har blandt andet været forsinket af protester fra borgere, miljøorganisationer og rederier, men i begyndelsen af november sidste år blev alle klager fejet af bordet ved forvaltningsdomstolen i Leipzig.

Og dermed var der grønt lys til det første spadestik på tysk side.

"Med de godkendelser, der er kommet på plads i de tyske domstole, så er 2029 pejlemærket," siger Engelbrecht.

"Det er selvfølgelig en forsinkelse i forhold til de oprindelige planer, hvor tunnelen allerede ville have været åbnet, men de tyske domstole og deres miljøgodkendelsesprocesser er meget langsommelige," siger Engelbrecht, der ikke frygter flere forsinkelser:

"Man skal aldrig vide sig for sikker på, at noget uventet kan dukke op. Men der er ikke noget, som peger i den retning."

Transportministeren i Slesvig-Holsten, Dr. Bernd Buchholz, siger i en pressemeddelelse:

"Den nye højhastighedsforbindelse vil ikke kun bringe København tættere på Hamburg, men også Lübeck tættere på Femern. Det vil fremover kun tage 49 minutter at komme fra Burg auf Fehmarn til arbejdspladsen eller uddannelsesstedet i hansebyen."

Buldrende grøn udvikling udfordrer Femern-forbindelse: "Vi kan ikke gå og ændre projektet hele tiden"

Klager over Femern afvist - byggeriet kan starte i Tyskland 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også