En del af Watch Medier

PolicyWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
09.10.2018kl. 06.00

EU-lande kræver hurtigere farvel til diesel- og benzinbiler

Et skærpet klimamål vil koste job i den tyske bilindustri, men det skaber også nye job, siger EU-Kommissionen.
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Matthias Schrader
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Matthias Schrader
AF RITZAU

Der er lagt op, at EU-landene tirsdag skærper kampen for klimaet og enes om en mere ambitiøs aftale om reduktion af bilers og varevognes CO-udledning. 

Europa-Kommissionen har i et udspil fra 2017 lagt op til, at udledningen skal reduceres med 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030. Begge reduktioner er målt i forhold til niveauet i 2020. 

Men en række lande, herunder Danmark, ønsker en langt mere vidtgående reduktion.

Og det østrigske EU-formandskab lægger på miljø- og klimaministrenes møde i Luxembourg tirsdag op til et kompromis. Det hedder 35 procent i 2030. 

Efter et større tovtrækkeri blev Europa-Parlamentet i sidste uge enige om, at reduktionen skal være 40 procent. Så snart EU-landene har fundet et fælles standpunkt, kan forhandlingerne om et kompromis begynde.

Østrigs kompromisforslag på 35 procent gør i særlig grad ondt på Tyskland, som mener, at kommissionens oprindelige mål var "meget ambitiøst". 

Tyskerne frygter, at en alt for hurtig overgang til elbiler vil koste mange arbejdspladser. Produktionen af biler er den største industri i Tyskland, og derfor har den enorm betydning for tysk økonomi og tyske arbejdspladser. 

Kommissionen har i sin konsekvensanalyse af udspillet sagt, at klimamålet kan koste mange job. Omvendt kan det ifølge analysen også skabe tusindvis af nye job. Det er et spørgsmål om omstilling.

En frisk rapport fra FN's Klimapanel, IPCC, konkluderer, at det haster alvorligt, hvis man vil bremse omfattende forandringer af klodens klima. 

Det kræver hurtige, omfattende og "hidtil usete" ændringer i alle aspekter af samfundet, hedder det. 

Rapporten viser ifølge Dansk Energis viceadministrerende direktør, Anders Stouge, vigtigheden af at sætte fart på reduktionen af drivhusgasser. 

Transportsektoren ligger modsat andre sektorer fortsat over niveauet i 1990 for udledning af drivhusgasser.

"Det er derfor bydende nødvendigt, at Danmark lægger maksimalt pres på forhandlingerne, så vi kan komme så tæt på den CO2-reduktion på 40 procent, som EU-Parlamentet for nyligt vedtog," siger Anders Stouge.

Hos Dansk Energi har håbet været, at reduktionen kommer over 40 procent. Det er imidlertid ikke realistisk lige nu, erkender organisationen. 

"Vi tillader os at se ud af forruden i stedet for at kigge i bakspejlet. Nogle kræfter i Europa kigger mest i bakspejlet. De koncentrerer sig om at værne om den position, de har i dag, så lang tid som muligt," siger Anders Stouge.

I København fremlægger regeringen tirsdag sit bud på en klimaplan, der også vil indeholde væsentlige omlægninger, når det kommer til fremtidens bilpark.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: Kenneth Meyer, Polfoto

    Taxabranchen om politisk krav til grønne biler: Det bliver en udfordring uden tilskud

    For abonnenter

  • I 2025 skal det være slut med taxaer, der kører på ren benzin eller diesel, hvis det står til VLAK-regeringen. | Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

    Regeringen vil tvinge taxabranchen over i grønne biler fra 2025

  • Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og fem andre ministre vil tirsdag præsentere regeringens klimaudspil. | Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

    Overblik: Det ved vi om regeringens klimaudspil

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Mads Claus Rasmussen
Christiansborg

Ordførere vil have minister til at teste mulighed for importstop af spildevand

Miljøstyrelsens vurdering af RGS Nordics nyttiggørelse af importeret spildevand kalder på yderligere granskning, mener flere miljøordførere under onsdagens samråd. 

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
Christiansborg

Miljøminister: Vi kan ikke nægte import af norsk spildevand

Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Global

Dansk life science-eksport fortsætter gode takter og slår rekord

For abonnenter

Photo: Henning Bagger
Nyheder

Vestas efterlyser europæisk pendant til amerikansk billionpakke

For abonnenter

Martin Præstegaard har siden juli 2022 været adm. direktør i ATP. | Foto: Gregers Tycho
PolicyWatch

ATP afviser politisk ønske fra regeringsgrundlag

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Global

Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen"

For abonnenter

Læs også

Foto: Marius Renner
Nyheder

Granskning af åben dør-ordning var ikke EU-beslutning

De danske myndigheder har selv ansvaret for, at tiltag som åben-dør-ordningen har været lovlige, bekræfter Europa-Kommissionen. Ifølge Energistyrelsen er beslutningen om granskningen også taget andre steder.

For abonnenter

Foto: Mathias Svold
Virksomheder

Region klar til at sende Danfoss-forurening i udbud efter forsinkelse

I Region Syddanmark har man løst udfordringer med en ustabil dæmning ved generationsforureningen på Himmark Strand, og oprensningsopgaven er derfor nu klar til at blive sendt i udbud.

For abonnenter

Jens Lund, driftsdirektør i DSV. | Foto: PR / DSV
Virksomheder

Ny intern CO2-skat skal få grøn omstilling ud i hele DSV: "Det her må ikke blive oppe i hjørnekontorerne"

En del af DSV’s bæredygtighedsstrategi er at pålægge de enkelte divisioner en intern skat baseret på, hvor meget CO2, de udleder. Det skal bidrage til, at langt flere tænker grøn omstilling ind i deres arbejde, forklarer Jens Lund.

For abonnenter

Job

  • Compliance Officer

  • Advokat/Erfaren fuldmægtig til forsikringsret

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Ordførere vil have minister til at teste mulighed for importstop af spildevand – 15.52
  • Miljøminister: Vi kan ikke nægte import af norsk spildevand – 14.48
  • Dansk life science-eksport fortsætter gode takter og slår rekord – 13.29
  • Vestas efterlyser europæisk pendant til amerikansk billionpakke – 13.19
  • Regeringspartier slår ring om ATP efter "hårdt" og "trist" år – 12.16
  • Ny intern CO2-skat skal få grøn omstilling ud i hele DSV: "Det her må ikke blive oppe i hjørnekontorerne" – 10.55
  • Region klar til at sende Danfoss-forurening i udbud efter forsinkelse – 10.51
  • Domstoles prioritering af særlige sagstyper bliver justeret – 10.49
  • XL-Byg venter "benhård rekrutteringskamp" efter nyt dyk i elevtal – 10.49
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 10.38
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

  • Advokat/Erfaren fuldmægtig til forsikringsret

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Analyst

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

  • Om PolicyWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge