PolicyWatch

Hver tredje offentlige udbudsopgave har svag konkurrence

Ny rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at hver tredje danske udbudsopgave i EU er udsat for svag konkurrence. Dansk Erhverv hæfter sig dog ved, at kun 4 pct. af opgaverne bliver annulleret på grund af manglende konkurrence.

Snerydning er en af de opgaver, der sendes i EU-udbud, men hvor konkurrencen muligvis ikke er stærk nok. | Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Når den danske stat, regionerne eller kommunerne sender opgaver om snefejning, asfaltering af veje eller plejeopgaver i udbud i EU, så vil mere end hver tredje opgave være udsat for svag konkurrence fra virksomheder.

Det viser en ny rapport, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet.

"I perioden 2016-2017 modtog 38,7 pct. af de offentlige udbud under tre tilbud," står der i rapporten, som fortsætter:

"Udbud, som får to eller færre tilbud, kan således siges at være i risiko for svag konkurrence. Det skal ses i sammenhæng med, at der udmærket kan være udbud, der modtager få tilbud, men som alligevel har været vellykkede."

Rapporten har kigget på den type opgaver, der går under offentlige udbud. Rapporten dækker dermed ikke alle typer af udbudsopgaver - f.eks. er såkaldte fleksible udbud ikke med i rapporten.

Kommunale opgaver mangler konkurrence

Det er især når de danske kommuner sender opgaver i udbud, at risikoen for svag konkurrence, slår rapporten fast:

"I gennemsnit modtager 47 pct. af de kommunale udbud ét eller to tilbud. Det er en knap dobbelt så stor andel som for udbud med regionale ordregivere," skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Visse opgaver når endda aldrig at finde en vinder, fordi udbuddene bliver annulleret bl.a. på grund af for dårlig konkurrence.

"Analysen viser, at ca. 4 pct. af de offentlige udbud annulleres med henvisning til ”mangel på konkurrence” som en del af (eller hele) forklaringen. Disse udbud modtog to eller færre tilbud," skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Dansk Erhverv: Positivt, men

I interesseorganisationen Dansk Erhverv vælger markedschef Morten Jung at se glasset som halvt fyldt i stedet for halvt tomt, når det kommer til konkurrencesituationen i udbudsopgaverne.

"Helt overordnet er jeg positiv, fordi under 4 pct. af udbudsopgaverne bliver annulleret på grund af manglende konkurrence. Det er dermed relativt få sager, der bliver annulleret på grund af manglende konkurrence."

Hvad tænker du om, at hver tredje opgave er udsat for svag konkurrence?

"Det er ikke nødvendigvis et problem, men vi ved det ikke helt, og derfor skal vi have en yderligere afdækning af det her. Jeg ville ønske, at jeg kunne sige ja eller nej til, at det er et kæmpe problem, men det kan jeg ikke. Det er så komplekst, og det f.eks også kan være et spørgsmål om, hvordan opgaven er udbudt," siger Morten Jung til PolicyWatch.

Han forklarer, at f.eks. opgaver med snerydning ofte er udsat for svag konkurrence, fordi det er få, men store aktører, der byder på opgaven.

De store virksomheder sender så opgaven videre til underleverandører, når det begynder at sne og sneskovlen og saltsprederen skal ud på de danske veje.

"Årsagen til, at der ikke er mange tilbud i forhold til f.eks. snerydning, er, at der er få store aktører, der byder ind. Måske er konkurrencen ikke god nok, og måske mangler der en bedre forståelse for markedet, så et udbud bliver tilrettelagt sådan, at konkurrence bliver optimal. Men vi ved det faktisk ikke, og derfor er der behov for yderligere afklaring på det her område," siger Morten Jung.

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier