Aftale om grønne biler har en sort bagside
![Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10843442.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20160507-124329-L-1666x1000we.jpg)
En ny EU-aftale, der blev indgået kort før jul, har flere sorte sider for klimaet, selvom den overordnede målsætning er at skrue væsentligt ned for diesel- og benzinbilernes udledning af CO2.
Det skriver Jyllands-Posten.
På den grønne side blev det vedtaget, at en gennemsnitlig europæisk personbil i 2030 skal udlede 37,5 pct. mindre CO2 end i 2021, hvilket er markant mindre end de 20 pct., som bilindustrien pressede på for. Til gengæld fik bilfabrikkerne en "bonusordning", der rummer en sort bagside.
Hver gang producenter sælger en elbil i de EU-lande, hvor elbilerne fylder mindst i den samlede bilflåde, så tæller bilen knap dobbelt, når man gør op, hvor mange elbiler den enkelte fabrikant har solgt i alt. Bliver det tal tilstrækkelig højt, får producenten rabat på kravet om, hvor meget CO2-udledningen skal reduceres i diesel- og benzinbilerne.
"Man vil kunne risikere en udvanding af det overordnede reduktionsmål," skriver energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i en mail til Jyllands-Posten.
Biogasbranchen: Løkkes grønne plan glemmer tung transport
"Christianborg-fnidder" forsinker aftale om elbiler
Relaterede artikler
"Christianborg-fnidder" forsinker aftale om elbiler
For abonnenter