Aftale om grønne biler har en sort bagside

Trods udsigt til flere elbiler i udvalgte lande så erkender minister, at en ny EU-aftale om CO2-reduktion risikerer at blive udvandet.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

En ny EU-aftale, der blev indgået kort før jul, har flere sorte sider for klimaet, selvom den overordnede målsætning er at skrue væsentligt ned for diesel- og benzinbilernes udledning af CO2.

Det skriver Jyllands-Posten.

På den grønne side blev det vedtaget, at en gennemsnitlig europæisk personbil i 2030 skal udlede 37,5 pct. mindre CO2 end i 2021, hvilket er markant mindre end de 20 pct., som bilindustrien pressede på for. Til gengæld fik bilfabrikkerne en "bonusordning", der rummer en sort bagside.

Hver gang producenter sælger en elbil i de EU-lande, hvor elbilerne fylder mindst i den samlede bilflåde, så tæller bilen knap dobbelt, når man gør op, hvor mange elbiler den enkelte fabrikant har solgt i alt. Bliver det tal tilstrækkelig højt, får producenten rabat på kravet om, hvor meget CO2-udledningen skal reduceres i diesel- og benzinbilerne.

"Man vil kunne risikere en udvanding af det overordnede reduktionsmål," skriver energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i en mail til Jyllands-Posten.

Biogasbranchen: Løkkes grønne plan glemmer tung transport

"Christianborg-fnidder" forsinker aftale om elbiler

Oppositionen trækker sig fra elbilforhandlinger

Elbiler kom ikke på finanslov trods ønske fra Løkke

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også