PolicyWatch

Trods kritik fra transportbranchen: EU-politikere ser nye klimakvoter som en "effektivt og fair" løsning

At der oprettes et nyt CO2-kvotesystem på transportområet, hvor en del af midlerne sendes tilbage til virksomhederne, er en god løsning på transportsektorens klimaudfordringer, lyder det fra danske EU-parlamentarikere. Det sætter dog også medlemsstaternes samarbejde på prøve, lyder det.

Den konservative EU-parlamentarikker Pernille Weiss mener, at forslaget sætter medlemsstaternes samarbejde på prøve. | Foto: Rasmus Degnbol

Transportsektoren skal fremover være en del af EU's kvotehandelssystem – også kaldet ETS.

Det står klart efter pressemødet i EU onsdag, hvor kommissionen fremlagde planen "fit for 55" som skal vise vejen for, hvordan EU får skåret CO2-udledningen ned med mindst 55 pct. i 2030.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Dansk minister vil have mere omfattende krav til soja-dokumentation

Mens EU er på vej om krav om satellit- og GPS-dokumentation på importeret soja at mindske afskovning, er regeringen nu allerede klar til at gå endnu længere. Om få år kan man forhåbentlig også knytte krav til påvirkning af andre økosystemer, siger Lea Wermelin (S) til AgriWatch.

Nye danske gasprojekter gemmer sig under overfladen

Total Energies har allerede annonceret – men udskudt – planer om at udvikle Valdemar Bo Syd og Halfdan Nord. Efter dem ligger også en række andre danske projekter klar i pipelinen, som analysehuset Rystad forventer investeringer i for flere milliarder kroner frem mod 2030.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier