Techgiganternes fremfærd betyder, at søgemaskiner og sociale medier i stigende grad udfaser mediers indhold for bl.a. at få medier til at betale for at blive vist eller frasige sig ophavsretten - og det er nu, der kan blive gjort noget ved det.
Sådan lyder det i et fælles debatindlæg i Avisen Danmark og på Danske Medier fra organisationens adm. direktør Mads Brandstrup, generaldirektør i DR, Maria Rørbye Rønn, og Anna Engdal Stig Christensen, adm. direktør for TV 2.
Anledningen til opråbet er de verserende og afsluttende forhandlinger i EU-regi om vedtagelsen af de to store techlovpakker Digital Services Act, DSA, og Digital Markets Act, DMA.
Ifølge de tre direktører er forhandlingerne en ”unik og storslået” mulighed for at sikre den nødvendige regulering af techgiganterne.
”Selvom der er mange gode elementer i forslagene, så er der behov for, at regeringen presser på for regulering, der sikrer, at techgiganterne ikke kan gemme mediers indhold uretmæssigt væk på side 99 for at fremme deres eget indhold,” lyder det bl.a. i indlægget.
En ny konkurrencelov i EU presser tech-giganter som Apple
Fransk datatilsyn følger efter Østrig: Google Analytics er ikke lovlig
Stram datalov kan sparke Facebook og Instagram ud af Europa
Margrethe Vestager: ”Det springende punkt er, at det kan håndhæves”