Europa-Kommissionens strategi, som skal gøre op med blandt andet fast fashion og gøre tekstilindustrien mere grøn, kan have en meget definitiv betydning for industrien herhjemme, som i 2022 tegnede sig for en omsætning på mere end 55 mia. kr. og dermed er den fjerdestørste udleder af CO2 på verdensplan, skriver Børsen.
Pernille Weiss, der er valgt ind i Europa-Parlamentet for Det Konservative Folkeparti og som deltager i at forhandle lovgivningen bag EU’s tekstilstrategi på plads, bekræfter over for mediet, at ”det er helt naturligt”, at kravene til cirkularitet og andre dele af tekstilstrategien betyder, at der er tøjfirmaer, der må dø.
“Vi er ikke bange for, at nogle forretningsmodeller forsvinder på markedet, for alting har sin tid, og det skaber plads til dem, der er mere innovative. For en konservativ er dét at tale om vækst, ikke bare maksimering, maksimering, maksimering. Der skal også drives nye planter frem i haven, selvom nogle planter naturligt dør,” siger hun til mediet.
For nuværende lægger strategien fra EU-Kommissionen op til at tekstiler skal implementeres i hele 16 forskellige love og indebærer både affaldsdirektivet, hvor virksomheder skal sortere tekstiler på lige fod med plast og pap, og ecodesign-direktivet, hvor virksomheder skal designe sine produkter til at kunne leve længe og være produceret af cirkulære materialer med lang levetid.