Grønlands turisme kan drukne i egen succes

Nye milliardlufthavne og mangel på arbejdskraft udfordrer Grønlands drøm om bæredygtig turisme.
Grønland vil satse mere på turisme. | Foto: Valdemar Ren
Grønland vil satse mere på turisme. | Foto: Valdemar Ren
af ritzau

Grønland ønsker at både danske og internationale turister i stort tal vil besøge verdens største ø, og det ønske synes at gå i opfyldelse - måske i lidt for voldsomt et omfang.

Grønlands turisme har ihvertfald rejst sig lynhurtigt efter corona, mens to nye, topmoderne atlantlufthavne på vej fra 2024 i Nuuk og Ilulissat skal give Grønlands økonomi nye vinger.

Efter årelang debat om landets vanskelige infrastruktur investeres der 3,6 milliarder kroner i nye store lufthavne.

Kritikere har påpeget, at der stadig er store udfordringer med vejret og med at skaffe fly. De har også peget på, at det var bedre med flere mindre lufthavne, så turisterne kan spredes væk fra hovedturistbyen Ilulissat.

Samtidig strømmer krydstogtskibene atter til både Nuuk og Ilulissat i endnu større antal end før corona. Over 60 krydstogtsskibe med over 20.000 turister om bord lægger denne sommer til i Ilulissat med 4700 indbyggere.

Flere turister skaber også mere pres på naturen i bestemte områder, og der er stærke fortalere for, at området omkring Unesco-naturområdet ved Ilulissat skal begrænses til fordel for mere nybyggeri.


Borgmester Palle Jerimiassen fra Avannaata Kommunia erkender udfordringen. Men samtidig vil han også gerne udvikle turismen og have flere kort at spille med end det altdominerende fiskeri efter hellefisk og rejer.

”Vi vil ikke have masseturisme som Island eller miste den lokale opbakning. Turisterne skal også mærke den unikke natur og ikke falde over hinanden. Tidligere på sommeren havde vi på en dag tre store cruise-skibe med 6000 gæster. Og byen gik helt ned,” siger han.

Han vil have en grænse for, hvor mange krydstogtsgæster der kommer samtidig.

”Desuden skal vi kunne tjene penge på det. I dag fylder cruise-gæsterne, men de lægger ikke mange penge i land, og skibenes afgifter går til landskassen,” siger borgmesteren.

Selv om udfordringerne står i kø for den bæredygtige turisme, som Grønland drømmer om, kan Jørgen Sølvsten Nielsen, administrerende direktør for Topas Rejser, stadig se potentialet.

”Mine forventninger til fremtiden er store. I en uregerlig tid og verden er Grønland en tryg havn for mange rejsende med fantastisk friluftsliv, isbjerge og en anderledes kultur. Stilhed er samtidig blevet en mangelvare, så for mange er det en stor oplevelse at opleve vidderne og roen på Grønland,” siger han.

Færøerne og Danmark underskriver aftale om radar i næste uge

Politisk pres på grønlandsk fiskeselskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter