PolicyWatch

Ny chef i Dansk Erhverv løber øl-maraton og skal bide negle i weekenden

Dansk Erhverv fortsætter oprustningen og har ansat ny energichef med en fortid hos blandt andet Velux. Hans store passion er fodbold, og i pinsen står den på maraton med indbygget ølsmagning.

Ulrich Bang, energichef i Dansk Erhverv, fadøl og Liverpools Virgil van Dijk. Foto: PR/Martin Lehmann/Ritzau Scanpix/Reuters/Andrew Boyers/File Photo

Dansk Erhverv er for alvor på rov efter medarbejdere, og i sidste uge startede Ulrich Bang som energichef i erhvervsorganisationen.

Ulrich Bang har i næsten 20 år arbejdet med klima- og energiområdet som blandt andet ansat i Energistyrelsen, public affairs-chef i Velux, chefkonsulent i Dansk Energi og i det sidste års tid med eget konsulentfirma.

47-årige Ulrich Bang er gift, har to børn og bor på Østerbro. Fritiden går blandt andet med passionen for løbeture og fodbold.

"Jeg er inkarneret Liverpool-fan og fejrede mesterskabet til FCK i søndags. Derudover løber jeg også. Jeg er med i en løbeklub, hvor vi også vinterbader. Det er en del af Mikkeller Running Club," siger Ulrich Bang til PolicyWatch og fortsætter:

"Jeg skal til øl-marathon i Liege i pinsen med indbygget ølsmagning fra belgiske trappistbryggerier. Efter mange år i Bruxelles har jeg en forkærlighed for belgisk kultur – så jeg kan ikke forestille mig et bedre sted til mit første marathonløb.”

Mens Ulrich Bang allerede har kunnet juble over, at FCK har vundet det danske mesterskab, må han bide negle indtil søndag, hvor det bliver afgjort, om det lykkes Liverpool at snuppe det engelske mesterskab foran Manchester City.

Anden halvleg i klimakampen

Når Ulrich Bang skal fortælle om, hvordan han ser på klimadebatten udvikling i de knap 20 år, hvor han har arbejdet med området, griber han også til en fodboldmetafor:

"Første halvleg af klimakampen handlede rigtig meget om energisystemet. Hvordan får vi kul, olie og gas ud af energiforsyningen? Vi er ikke i mål med det, men vi er rigtig godt på vej. Det er erhvervslivet, der har drevet den kamp. Det er f.eks. Vestas, som har sat møllerne op og løst problemerne. Det er ikke politikerne, der har løst det. De har bare givet nogle rammebetingelser," siger Ulrich Bang, som påpeger, at nu er kampen rykket tættere på forbrugerne:

"Anden halvleg handler om vores forbrug. Det er hele detailhandlen, hvor du møder borgerne, det er transportsektoren og om at få det digitale i spil. Og hvem i Danmark er de stærkeste på det? Det er Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder. Det er derfor, jeg synes, at det her job er interessant."

Dansk Erhverv er med Brian Mikkelsen i direktørstolen i gang med en strategiomlægning, som ifølge topchefen vil medføre ansættelser af mindst ti nye personer i organisationen. Tidligere i denne uge kom det også frem, at Tore Stramer bliver ny cheføkonom i Dansk Erhverv. Han kommer fra en lignende stilling i Nykredit.

Klimapolitik er erhvervspolitik

Ulrich Bang startede hos Dansk Erhverv 1. maj, og han har dermed dårligt nok nået at pakke flyttekasserne ud, inden statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i tirsdags udskrev folketingsvalg.

Både den nationale valgkamp og valget til Europaparlamentet ser ud til at få netop klimaområdet som et af de helt store omdrejningspunkter.

Ulrich Bang kalder det for "fantastisk positivt," at netop klimadagsordenen for alvor er rykket ind på både den nationale og europæiske dagsorden:

"Det er vigtigt at huske, at klimapolitik også er erhvervspolitik. Mange spørger, hvorfor man ikke diskuterer erhvervspolitik i valgkampen. Men det mener jeg faktisk, at man gør, fordi klimapolitik er også erhvervspolitik."

Klimadebatten fylder meget i valgkampen – mener du, at det kan blive for klimavenligt, hvis man kigger på valgkampene med erhvervslivets briller?

"Der kan komme en masse forkerte greb. Så det er ikke på ambitionsniveauet for klimaet, at det kan blive for meget, men det handler om, hvilke greb politikerne tager i klimakampen," siger Ulrich Bang.

Ifølge Ulrich Bang har diskussionen om klima forandret sig meget i de knap to årtier, han har været med – og i dag er den rykket et sted hen, som er langt bedre for dansk erhvervsliv:

"Der er de sidste 20 år sket to store ting. For det første har man fået virksomhederne med på klimadagsordenen. Virksomhederne har set forretningsmuligheder i at tage hånd om klimaproblemerne. Den anden store ting er, at man fra politisk side har anerkendt, at det er okay, at virksomhederne tjener penge på at gøre verden til et bedre sted. Så den modsætning, der har været, er væk," siger Ulrich Bang.

Relaterede

PolicyWatch_TrialBanner 14 dage.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier