Dansk Industri tror på gennembrud for elbiler i 2019

2019 kan meget vel blive året, hvor salget af elbiler får sit gennembrud i Danmark. Det mener i hvert fald Dansk Industri.
Bliver 2019 året, hvor danskerne for alvor vil købe elbiler? Det tror Dansk Industri. | Foto: Tim Ireland/Ritzau Scanpix
Bliver 2019 året, hvor danskerne for alvor vil købe elbiler? Det tror Dansk Industri. | Foto: Tim Ireland/Ritzau Scanpix

Forudsigelsen har været der før, og nu kommer den endnu en gang: I år bliver året, hvor danskerne for alvor begynder at købe elbiler.

Det vurderer i hvert fald Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen under Dansk Industri.

"Meget tyder på, at 2019 bliver året, hvor danskerne for alvor tager elbilerne til sig. Efter i mange år at være praktisk taget ikke-eksisterende i salgsstatistikkerne, forventer Bilbranchen i DI, at både elbiler såvel som plugin-hybridbiler vil få et egentligt gennembrud i 2019," skriver Thomas Møller Sørensen i en blog på DI's hjemmeside.

Direktøren argumenterer med, at der modsat tidligere nu rent faktisk er et udbud af forskellige elbiler og opladningshybridbiler hos bilforhandlerne, som ikke har været der tidligere.

Samtidig har et bredt politisk flertal i Folketinget besluttet at bevare den lave afgift på elbiler i 2019 og 2020. Aftalen blev vedtaget kort ført jul og betyder, at der ikke skal betales afgift på en elbil for de første 400.000 kr. af bilens værdi.

Den lave har dog også været der tidligere år, uden det for alvor har sat skub i salget af de grønne biler.

Thomas Møller Sørensen mener, at hvis salget af grønne biler virkelig skal op i gear, så skal der laves en langsigtet plan for afgifterne frem for at lægge nye afgiftsbrædder ud med et eller to år ad gangen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) bebudede i efteråret, at regeringen ønsker, at der skal være 1 mio. grønne biler på de danske veje i 2030. Samtidig ønsker regeringen, at der slet ikke skal sælges biler med forbrændingsmotor fra 2035 og frem.

Den vision har danskerne dog svært ved at tro på, viser en meningsmåling, som Wilke har lavet for PolicyWatch.

Det samme har Thomas Møller Sørensen fra Dansk Industri.

"Selvom de mere optimistiske stemmer i branchen forventer et samlet salg af henholdsvis 6.000 elbiler og endnu flere plugin-hybridbiler i 2019 (i 2018 var tallene henholdsvis cirka 1.500 og 3.000) er der stadig langt op til regeringens målsætning om at sælge den sidste bil med forbrændingsmotor allerede i 2035," skriver DI-direktøren på sin blog.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også